onsdag 4 januari 2012

Mesig tingsrättsdom

Jag blir upprörd av en ny mesig dom: En 27-årig man i Göteborg slog och sparkade sin fru mycket grovt, och sedan kastade han ut henne från balkongen på andra våningen. Allt detta inför ögonen på den 8-åriga sonen. Kvinnans kropp hittades senare 70 meter från hemmet, så han måste ju ha gått ner och släpat iväg henne också.
Men inte döms han för mord. Och inte heller för dråp. Och inte får han något extra för han utförde sitt vidriga dåd inför ett barn. Nej, grov misshandel och vållande till annans död är brottsrubriceringen.
Straffet: fem år i fängelse, vilket i verkligheten blir drygt tre.
Det är helt enkelt inte rimligt.

(Och sen finns det människor som är arga för att Annika Östberg släpptes efter 30 år i amerikanskt fängelse, där hon satt utan att ens ha begått något mord.... Om man tycker att hon borde ruttna där för evigt, vad tycker man då om alla andra mördare, dråpare, våldsmän etc. etc. som i Sverige kommer undan med några futtiga år? Jag känner själv personer som i det närmaste hatar Annika Ö, men jag har aldrig hört dessa personer förespråka livstid för någon annan, värre brottsling. Vissa saker fattar jag bara inte.)

En annan mesig sak: Efter fängelset ska mannen utvisas fram till 2022. Det är bara 10 år tills dess. Då är han 37 år, fri sedan länge och välkommen hit igen. Varför, undrar jag? Varför? Varför är åtminstone inte utvisningen på livstid?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej fy f*n, det finns ingen rättvisa! Jag läser Annika Östbergs bok just nu, är snart klar. Den är jätteintressant! Rekommenderas!

Monica Hortell sa...

Jag tänker också läsa den. I senaste QX finns förresten en väldigt bra intervju med henne.

Anonym sa...

Ja jag såg intervjun igår och läste den. Fy te rackarns så avundsjuk jag är på Mian Lodalen som fick träffa Annika Östberg!