tisdag 31 januari 2012

Tisdag i Nerja

Nej, det finns fortfarande inget internet för de boende på hotellet. Det ska fixas enligt uppgift, men ingen vet när. Eftersom ”om några minuter” (då skulle jag få en fungerande vattenkokare) kan betyda ”i morgon”, och ”idag” också kan betyda "i morgon", så vet man aldrig…
Men då får man hitta andra lösningar, som nu när jag sitter på svenskägda hotellet San Miguel. Och det gäller att tänka positivt: Det är på många sätt bra att inte alltid sitta och kolla mail och surfa bland allt möjligt. Energi frigörs till annat. Hm, vad ska jag hitta på..? Vara kreativ, skriva romaner..?

Idag gick jag till tisdagsmarknaden som ligger en bit utanför centrala staden. Kollade ängsligt så att det fortfarande finns ”Spanienbyxor” – tunna, påsiga bomullsbyxor i olika färger. (K. och jag har ett stort sortiment hemma i garderoben, men en viss förnyelse behövs. )Inte så snygga men otroligt sköna. Jag fick leta och leta, och till slut hittade jag dem. Bra! Vi har varit oroliga för att de kanske inte skulle tillverkas längre.

Så här ser det ut lite överallt. Smala gator och vitkalkade hus.



På vägen till marknaden gick jag förbi ett café som annonserade om ”anti-crisis desayuno”, alltså antikris-frukost. Lite galghumoristiskt. Lågkonjunkturen märks mer och mer, ju fler gator jag går på. Visserligen brukar väldigt mycket vara stängt så här under lågsäsong, men nu är det extremt stängt. Flera butiker har också skyltar om utförsäljning.
Även ovanligt många restauranger har vinterstängt, inte bara vissa dagar i veckan utan helt och hållet, men till all lycka öppnar många i februari.

Vissa håller på och målar och putsar inför öppnandet. Ibland har de med sig ett barn och/eller en hund som leker resp. sover helt stillsamt bredvid. Det är förstås en bilfri gata….



Bilfritt är det minsann inte överallt, och idag blev jag också vittne till en incident: En ung kvinna snubblade på den smala trottoarens höga kant och ramlade, nästan ut i gatan. Den bil som kom körande tvärbromsade, varpå motorcykeln/vespan bakom körde rakt in i bilen med en skräll. Ingen blev skadad, men delar av motorcykeln lossnade.


2 kommentarer:

Bia sa...

Det ser verkligen helt underbart trevligt ut. Annat är det i Luleå...svinkallt!!
Vilken tur att byxorna fortfarande tillverkas :)

Anonym sa...

Vill se bilder på typiska Spanienbyxor!!! :D