söndag 29 januari 2012

Vid havet

Äntligen har jag tagit min promenad vid havet. Har fortfarande ont i halsen och kan bara hoppas att det går över. Det blev i alla fall inte värre av en lagom lång fysisk aktivitet.

Nerja är ju en liten stad och det finns ingen stor playa utan flera olika småstränder. Vissa är avgränsade, så man kan bara gå dem fram och tillbaka. Vilket tar max tio minuter. Andra går i varandra och man får en ganska hyfsad promenad.
Vädret var bra redan på morgonen. Soligt men kyligt. Jag måste kolla på internet för att se temperaturen, och när jag gick iväg var det 11 grader, Okej, tänkte jag, bäst att ta jeans, tjock tröja och fleeceväst. Det blåser säkert vid vattnet.
Ha! Så mycket kläder ska man inte ha när solen är uppe. Jag fick skala av mig allteftersom.
En del av den här strandpromenaden är ganska tjusig. Stenlagd och så. En del restauranger finns längs vägen. Folk satt ute och åt frukost och drack kaffe. En och annan semesterfirare hade börjat med dagens första öl.


Växtligheten är inte lika frodig som vanligt, vilket säkert beror på torkan. Stora frodiga hibiskushäckar syntes inte till, men här och där såg jag ändå tappra blommor i vackra färger.


Efter den tjusiga delen av strandpromenaden kommer en ful och ruffig del som jag är särskilt förtjust i. Den består av en vanlig grusväg, och där möter man bilar, cyklister, lösa hundar och joggare.
Jag gillar de delar av en stad som är lite "ofärdiga", typ ödetomter och gamla bangårdar som ingen har gjort något med.


Längs den "fula" promenaden finns en och annan strandrestaurang och framför allt en hel del sommarstugetomter, eller vad man ska kalla dem. Det kan se ut som på bilden nedan: ett gammalt stängsel, lite vildvuxen mark och så ett hus i halvdant skick. Ibland är det bara ett skjul. Det är alltså spanska familjer som äger eller långtidshyr sina markplättar och har gjort den sedan urminnes tider. Ganska unikt för en stad på spanska solkusten; extremt värdefull mark precis vid havet används till...just ingenting. (Fast vissa odlar saker, tycker jag mig ha sett.) Jag läste nånstans att kommunen vill köpa ut familjerna, men det är svårt. De har typ 50-årskontrakt eller nåt liknande. Men marken kommer med all sannolikhet att expropieras inom några år.


Promenaden fram och tillbaka tar en dryg timme - en perfekt efter frukost-aktivitet.
Sedan har jag suttit på terrassen mest hela dagen. Läst och filosoferat. Häpnar hela tiden över utsikten. Hav och himmel, bara det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Å vilka härliga bilder, ffa den med himmel och hav! Här är det snö, snö, snö, men dagarna blir faktiskt ljusare...