onsdag 1 februari 2012

Kyrkklockan och vädret

Nu har jag fått koppla upp mig på ett av hotellets andra nätverk. Det fungerar förstås inte från mitt rum, så nu sitter jag i en för mig speciellt öppnad, tom restaurang. Vilsamt och trevligt.
Vädret ser bra ut, och det är varmare än det var igår. Så det blir några timmar på terrassen.
Utsikten mot havet har jag lagt ut här för några dagar sedan. Bakom mig ser det ut så här:


Kyrkklocka (jättefin), skorsten (helt okej), ventilationsaggregat (vidrigt) och ett träd (av halvdan fason).

Jag var rädd att klockans ringande skulle vara störande, men det är helt underbart. Den slår varje hel- och halvtimme från 09.00 till 22.00, så man behöver ju inte vakna av den på nätterna. Och man vet att innan den har ringt på morgonen är det ingen idé att gå upp, eftersom det är så kallt. Hyfsat varmt blir det först vid 11-tiden. Men om december och halva januari hade osedvanligt hög genomsnittstemperatur, så är det tvärtom nu. Och till helgen ska det bli jättekallt, sa receptionisten här. Dock är det ju inget mot dom hemska minusgrader jag hör att det är hemma.

Häromkvällen hade jag på mig jeans, långärmad bomullströja, tjock ylletröja, fleeceväst och jacka. Då frös jag inte. Mitt på dagen, i solen, räckte det med tunna byxor och t-shirt. Så det är väldiga kontraster.

Inga kommentarer: