söndag 25 december 2011

Dags att plocka undan porslinet

Julafton förlöpte helt enligt planen. Väldigt trevligt var det. God stämning, många nubbevisor, julklappar främst till Nikki (K:s dotter), medan vi andra fick nån småsak, precis som vi ville ha det. Lagom mycket mat, det fanns lite av varje men var inget överdåd, vilket innebär att kylskåpet inte är fullproppat med rester som aldrig blir uppätna. En liten juldagsmiddag för K. och mig blir det, men sen kan vi återgå till normal mathållning.

För första gången fick jag användning för allt mitt julporslin (även glöggmuggar, formar och små skålar) som jag är väldigt förtjust i. Delar av det håller jag på att samla ihop efter disken. Och imorgon ska allt läggas tillbaka i skåpen, på hyllorna längst upp. För jag gillar julsaker och älskar gamla tomtemotiv, men jag brukar också bli tvärless nån gång runt annandagen.


Detalj från ugnsformen. Synd att bara använda den en gång om året, men...

Det var som sagt en jättetrevlig julafton. Idag blir det mest degande framför TV:n. K. är ute på en liten promenad i det fina, soliga och plusgradiga vädret, men jag vill ta det försiktigt med foten ett par dagar till. På min nyttolista står i alla fall att diska ömtåliga glas för hand, så det ska jag göra nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken häftig servis! :D

Monica Hortell sa...

Den är jättefin! :-D Och en anledning att verkligen fira jul.