torsdag 22 december 2011

Lugnt i butikerna

Det var inte speciellt mycket folk inne på Kvarnengallerian idag. Inga köer alls faktiskt, så det gick smidigt att handla julskinka, julmust, julros med mera. Även på Systemet var det lugna gatan, fast dit hade jag inga ärenden. Brukar det inte vara fullt kaos dagarna före jul? Fast det kanske blir det senare på dagen.

På min agenda står nu:
1. Fika med K. Jag ska dricka kaffe istället för te, så kanske jag får en energikick och det blir lättare att
2. Städa lite här och var, bland annat i mitt arbetsrum. Som avkoppling ska jag sedan
3. Göra mandelmassegodis. Russin står nu och drar i rom, både ljus och mörk blockchoklad av hög kvalitet är inköpt.

Jag var ett tag inne på att frosta av frysen också. Det är ju annars bäst att göra när det är verkligt kallt ute och man kan ha maten på balkongen under tiden avfrostningen pågår. Men kylan ska visst hålla sig borta, och nästa vecka säger dom att temperaturen kan gå upp mot +10-strecket!
Tja, man kan ju ha maten på balkongen i vilket fall. Just nu är det +6 där, jämfört med +23 inomhus.
Jag får se hur jag gör.

Och just idag är det exakt fem veckor tills jag åker till Spanien. Smått overkligt känns det. Nu har dom högtryck där nere. Igår var det +22 i Nerja, på tal om temperaturer, och det är väldigt bra för årstiden.

Förresten: Idag gick solen in i Stenbocken, vilket är lika med vintersolståndet. Alltså, mörkret har haft sin kulmen och det vänder nu - varje dag blir det lite ljusare. Ljusare och ljusare, ända fram till midsommar! Det är värt att fira!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Positivt tänkande...
Frosta av frysen står också på min att göra-lista, men det får bli sen när mamma har åkt hem.

Hoppas K mår bättre! Hälsa!

Monica Hortell sa...

Det blev inget avfrostande för mig idag. Det kändes för tråkigt.
K. mår lite bättre, tack.
Hoppas du får en okej jul, även om du kanske hade valt att ha den lite annorlunda...

Jerry sa...

God Jul Monica!

Anonym sa...

Det blir nog bra. Det gäller att gilla läget, typ. Ska ju få starkt kaffe hos Jerry i morgon kväll och det är bra uppladdning! :D