lördag 31 december 2011

Nyårsaftonsreflektioner

Nyårsafton. En av mina favoritdagar, kanske den jag gillar bäst på hela året. Blandningen av fest och eftertänksamhet är sympatisk.
Jag har förberett lite mat till ikväll, strukit en duk, torkat golvet i köket och gjort allmän nytta. Snart ska K. och jag dricka kaffe och därefter dra våra nyårsänglar, helt enligt traditionen.

Att sammanfatta 2011 är svårt. Så mycket har hänt i världen, och bland det som engagerat mig mest är ekonomin, Grekland och euron och allt kaos runt det.
Och den "arabiska våren", som jag skriver inom citationstecken eftersom man fortfarande inte kan vara säker på att det innebär någon vår. Ett visst hopp kan man ha där, men mer än så är det inte. Det kan också bli värre än det var innan.
Massakern på Utøya är en annan händelse som fortfarande sitter starkt i minnet.
Och jordbävningen i Japan.

För min personliga del har det varit ett trevligt år. Just trevligt - det är bästa sättet att beskriva det på. Ovanligt socialt med massor av fester och middagar och vänner.
Jobbmässigt har det däremot inte hänt så mycket, och det innebär ju inget lyft för ekonomin heller. Det är en sak jag måste ta tag i nästa år.

Min fotoperation i augusti var en viktig händelse. Och nödvändig, för jag fick mer och mer ont i artrosknölen och hade tidvis ganska svårt att gå.
Min mentala förberedelse för operationen började egentligen redan under våren. På nåt sätt gick jag ner i lågvarv, tog inga direkta initiativ, startade inga projekt. Jag laddade för två månaders konvalescens, och sen var jag mycket riktig en idealisk patient. Och allt gick väl som bra som det alls kunde gå.

Mer viktigt: Jag fyllde 60 i år! Och är väldigt nöjd med det. Visst låter det rätt gammalt, men jag trivs med den åldern, det känns som att ha "gått i mål" på ett sätt jag inte kan förklara.

Några direkt spännande saker har inte hänt. Jag har inte gått några intressanta kurser eller fått några nya stora insikter. Har inte gjort någon resa.
Men, som sagt, trevligt har det varit. Nästan hela tiden.


1 kommentar:

Anonym sa...

Jaa nu vill jag veta resten också! Och om änglarna, vad de "sa"!!!

God fortsättning på det nya året!!!