måndag 19 december 2011

Plusgrad, konkurs och oanständiga klyftor

Det blev inte så farligt med snön. Eftersom det fortsätter att vara någon plusgrad har det mesta redan smält bort, och framför allt är det ju inte halt. Bra. Fast jag förstår att det är jättetråkigt för alla barn... Eller dom sitter kanske lika gärna vid sina datorer?

Har Saab gått i konkurs nu? Efter alla oräkneliga turer, så verkar det faktiskt så. Vissa brasklappar tycker jag ändå läggs in här och var, men jag fattar inte hur det skulle kunna hålla på och vackla hit och dit ännu ett tag. Nej, det måste väl ändå vara sista spiken... Och första gången jag såg Victor Muller tänkte jag: "åhå, det här blir inte bra." Internationell lycksökare har han kallats, dock ej i Sverige där stora förhoppningar har ställts på honom.
Tråkigt julbesked för alla Saabanställda, men oväntat kan det inte ha varit.

På tal om pengar, så läste jag i dagens SvD att den rikaste tiondelen av svenskarna har ökat sina inkomster med 63 procent de senaste tjugo åren. Den fattigaste delen har fått en ökning på 1,7 procent! Inte alls okej. När politikerna så glatt säger "men alla har ju fått det bättre!", så är det snarast ett hån.

Den som tjänade 1 miljon om året har alltså i snitt ökat sin inkomst med 630.000:-, medan den som tjänade 100.000 om året har ökat sin inkomst med 1.700:-. Det är siffror som man kan bli lite illamående av...
Jag har aldrig varit särskilt vänstervriden, men nu börjar det gå för långt med klyftor och segregering. Det finns något som heter vanlig anständighet. Det börjar bli ett bortglömt begrepp. På alla områden, inte bara det ekonomiska.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, jag tänkte just detsamma om barnen, snön och datorer! :D

Monica Hortell sa...

Ja, visst är dom väl inomhus för det mesta?