tisdag 13 december 2011

Julig lista

Listor är kul. Jag har för få listor här på bloggen. Jerry och Tofflan har svarat på denna juliga variant, så nu gör jag också det.

Pepparkakor - Lussebullar: Svår fråga. Lussebullar (men det heter Lussekatter) är så mättande. Kryddiga pepparkakor är goda. Så det blir nog kakorna. Fast, nej, det blir oavgjort, jag tar en av varje!

Ischoklad - Marsipan: Marsipan, självklart. Ischoklad är lite, lite äckligt. Marsipan, eller snarare mandelmassa, brukar jag alltid köpa till jul, och så gör jag chokladdoppade kulor med romrussin.

Köttbullar - Prinskorv: Prinskorv. Men det ska vara med skinn.

Julkorv - Julskinka: Vem äter julkorv?? Hu! Självklart blir det julskinka. Särskilt på kvällen innan julafton, nygriljerad och ljummen på hårt bröd.

Lax - Sill: Jag avskyr sill. Avskyr! Lax däremot är jättegott i alla varianter. Till julen vill jag ha den gravad med mycket dill.



Revbensspjäll - Janssons frestelse: Janssons är liksom juligare, så det blir mitt val. Jag gör god Jansson!

Paradis - Aladdin: Urk. Ingendera, dom går inte att äta. Vrålsött skräpgodis!

Rullsylta - Leverpastej: Haha, rullsylta...que? Jag har då aldrig ätit det i hela mitt liv och kommer inte att göra det heller. Leverpastej kan jag åtminstone tänka mig.

Glögg - Julmust: Svårt. Julmust är gott, men...jag dricker helst inte söta drycker. En deciliter julmust är okej och hör julen till, men sen räcker det. Stark glögg blir valet, alltså starkare än vinglögg. Annars är det alldeles för jolmigt.

Rödbetssallad - Dopp i grytan: Jag avstår gärna från båda. Måste jag välja blir det rödbetssallad.

Ris à la Malta - Risgrynsgröt: Lockas inte av någondera. Ris à la Malta kan jag dock få i mig. Risgrynsgröt...nej!

Äppelmos - Senap: Underligt val. Vad har äppelmos på julbordet att göra? Är det en skåning som gjort denna lista? Egentligen är äppelmos mycket godare än senap, men julskinka och äppelmos? Prinskorv och äppelmos? Så det blir senap, i små, små duttar,

Hemma - Borta: Båda är OK.

Utomlands - Sverige: Jag skulle gärna tillbringa julen utomlands, mer än gärna. Kanske blir det så nästa år. Men jag lider inte av att vara hemma heller.

Ge - Få: Ge. När man har nått en viss ålder är det absolut roligast.

Plastgran - Äkta gran: Äkta gran luktar gott. Men det är synd om granen som huggs av och kvävs och torkar och barrar och dör. Så det blir faktiskt plastgran.

Arne Weise - Ernst: Nja, Arne i så fall. Men bäst var Lotta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt att läsa din jullista! Och tack för att du alltid, alltid inger mig hopp!