onsdag 21 december 2011

Djurplågare

Abdullah Ahmad Thabit är 22 år och Sveriges värsta djurplågare. Fast det vet man ju inte, det finns säkert de som har gjort ännu värre saker. Men Abdullah hör till dem som har anklagats och dömts, och han fick fängelse i ett år och tre månader  - vilket är det hårdaste straff som någonsin utdömts för djurplågeri i Sverige! Det låter ändå inte särskilt mycket.
Den här unge mannen har långsamt och utstuderat, under en period på flera månader, plågat ihjäl en hundvalp. Detaljerna vill jag inte beskriva här.
Resterna av valpen hittades av en grupp dagisbarn...

Hur kan människor sjunka så lågt? Det är som att sadistiskt plåga småbarn, det är något med offrets totala försvarslöshet som gör det så vidrigt och svårförståeligt, det närmar sig ren ondska. Eller det kanske verkligen är ren ondska?

Mannens advokat tycker att domen på ett år och tre månader är för hård. "Det är ju ändå ett djur det handlar om."
Ja, hjälp. Det är kanske inte så lätt att vara advokat alla gånger...
Jag skulle inte tycka att tio år var för mycket.
Maxstraffet för djurplågeri är dock två år. Varför fick han då inte det åtminstone?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag mår dåligt av att tänka på det, stena honom till döds det skulle jag tycka passande, jag skulle kunna göra det, har två hundar själv och skulle nog inte kunna fortsätta leva om någon skulle göra något sådan med dom

Monica Hortell sa...

Mja, stening är lite väl primitivt tycker jag. Men ett långt fängelsestraff borde han få.

Anonym sa...

Om man kan plåga ett försvarslöst djur till döds och dessutom verkar finna glädje och njutning i det kan kan man tänka sig att det inte är långt innan en sådan sjuk person ger sig på ett annat försvarslöst offer,kanske ett barn!att advokaten säger så är under all kritik,nu har vi förlängt många oskyldiga djurs liv, i alla fall tills detta avskum kommer ut igen.