onsdag 18 april 2012

140/80!

I hela mitt liv har jag haft lågt blodtryck. Ibland för lågt - när det var 100/65 var jag inte särskilt pigg. Men förutom den perioden brukar mina värden vara så där avundsvärt bra. Klart under det normala, väldigt befrämjande för hälsan.
Idag var jag till husläkaren för en rutinkoll och lite provtagning. Blodtrycket var 140/80, och jag blev helt förfärad. "Va," ropade jag, "det är ju jättemycket!"
"Nejdå, det är väldigt bra," sa han, "helt normalt. Och just vid den här tiden på förmiddagen är blodtrycket som högst dessutom."

Men jag vet inte...för mig låter det mycket. Förra gången jag kollade, för ett knappt år sedan, var det 120 (genom nåt jag inte kommer ihåg), och redan då var det högre än nånsin.
Jag vill inte ha normalt blodtryck, jag vill ha lågt! Hur ska jag åstadkomma det? Till att börja med ska jag meditera ofta och regelbundet. Och fler promenader ska det också bli.

Inga kommentarer: