torsdag 26 april 2012

Öldrickande barn

Det börjar redan bli valborgsstämning i stan. Lite uppskruvat, lite jagat, lite berusat. När jag gick genom centrum såg jag ett gäng tonårskillar, vissa hade inte ens kommit i målbrottet, som halsade starköl och nån annan, blå dryck som fick dem att grimasera väldigt. Alltså 13-14-åringar!
Jag gillar det traditionella Uppsalafirandet den sista april och har inga problem med att vuxna människor dricker öl och champagne på gatorna den dagen. Men småungar har baske mig inget där att göra, och det är ju dessutom inte förrän på måndag! Fyra dagar kvar.

När jag var student för många år sen var fenomenet med fulla minderåriga icke-existerande. De gick i skolan den dagen. (Om det inte var lördag-söndag, men då var de i alla fall inte ute på stan och härjade.) Men sen kom den tid när barnen helt enkelt började strunta i att gå till skolan, och då tog inte skolan i med hårdhandskarna utan föll till föga, stängde och gav alla ledigt den sista april. Ganska mesigt. Så nu är det polisen som får ta tag i problemet. Det gör de också, ganska resolut tror jag, och det kanske är därför vissa ungar passar på att supa sig plakata redan nu. Innan Ordningsmakten har gått på sina extrapass.


Inga kommentarer: