söndag 15 april 2012

Snålspola aldrig!

Jag kanske skulle informera om upplösningen av gårdagens avloppsdrama. Till slut fick jag tag i föreningens ordförande som berättade att samma sak har hänt andra, och att även han själv råkat ut för det. Enligt en rörmokare som anlitats är de moderna snålspolande toaletterna orsaken till väldigt många stopp och översvämningar. I synnerhet som dagens avloppsrör har betydligt mindre dimensioner än på till exempel 60-talet. Så man ska i princip aldrig använda snålspolningsknappen. Varje gång man gör det finns risken att papper inte försvinner utan lägger sig runt om i rören som då alltså blir ännu trängre. Och även "storspolningen" kan vara otillräcklig. Därför ska man då och då hälla i en hel hink med vatten i toan, för att få lite bättre tryck neråt.

Typiskt. Ännu en "miljöåtgärd" som förfelar sitt syfte, som inte är övertänkt hela vägen. "Spara vatten, få översvämning." Pah!

I alla fall har badrummet inga spår längre efter Det Hemska. Men jag fick nåt slags odörchock, så när jag tänker på hur det smutsiga vattnet såg ut känner jag också stanken, som ett kvardröjande och mycket oönskat minne.

Någon röris behöver i alla fall inte tillkallas, om inte problemet återkommer. Vilket inte får ske!

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att du fick förklaring! Jag har också hört liknande. Nej fy te rackarns, man vill inte tänka på odören och att den dessutom kanske kom från nån annans toa... :-(

Håller tummarna att du slipper mera strul!