lördag 21 april 2012

Speakers Corner

Idag har Uppsala fått ett Speakers Corner. Det ligger på Vaksala Torg och tanken är förstås att stadens invånare ska få ett nytt, fritt forum för att ventilera åsikter i allehanda ämnen.
Väldigt intressant, jag undrar hur det kommer att fungera? Kommer människor att bli attackerade för sina åsikter? Bråk mellan olika grupperingar? "Kränkningar" och hets? Blir det mest politisk propaganda? Eller kommersiell?
Det känns som att hela Speakers Corner-tanken är så gammal. Och att tiden när man fick tala fritt, och att någon då lyssnade, är förbi, med eller utan Corner.
Fast jag kan ha fel. I alla fall ska jag gå förbi lite då och då och se om det är något intressant på gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det känns lite... passé...

Monica Hortell sa...

Ja verkligen. Typ 40 år för sent. Jag tvivlar på att jag kommer att se/höra något intressant när jag går förbi. Men man vet ju aldrig. Någon kanske bestämmer sig för att göra spännande event av det hela...