måndag 12 mars 2012

Arg på nyheter

Lite våraktigt är det ändå. +11,8 grader idag, och jag har solat lite på balkongen i hopp om att behålla något av Spanienbrännan. Men fortfarande mår jag nästan illa av att det är så FULT ute. Så grått och grusigt och smutsigt och grått igen.

Jag har också varit på gymmet. Det var länge sen, och det kändes verkligen. Uj, vad tungt det var. Var är musklerna, var kan de ha tagit vägen???

En fördel med att vara utomlands är att man slipper reta sig på nyheterna. Nu när jag läser tidningar som vanligt irriteras jag över både det ena och det andra. Och när jag inte irriteras häpnar jag.
Men de nya antagningsreglerna för poliser gör mig kanske mest förbluffad. Kraven ska sänkas, till exempel ska provet i läsförståelse tas bort. Bör inte poliser kunna förstå innehållet i en text?
Ännu konstigare är att poliser i Sverige inte ska behöva vara svenska medborgare. Det står i alla fall i SvD:s pappersupplaga. I nättidningen är detta lilla stycke information borttaget. Det kanske inte stämde? Kan man hoppas.
Fyskraven lättas också upp, och den enda verkligt fasta regeln tycks vara att den sökande ska ha fyllt 18 år.
Rikspolisstyrelsen meddelar att de nya reglerna innebär en "modernisering av urvalsprocessen". Tycks vara nyspråk för "sänkta krav".
Är det verkligen vad polisen behöver?

Ja ja, men det som verkligen retar mig är att den man som tvingade sin dotter att spela psyksjuk i tio års tid för att själv kunna kvittera ut generös assistentersättning fick sitt straff sänkt av hovrätten. Från 4,5 till 3,5 års fängelse. Från det att dottern var sju år tills hon var sjutton och flydde från pappan har den flickan inte kunnat leva ett normalt liv, hon hölls isolerad hemma, fick inte gå i skolan etc.
Mannen fick sammanlagt 2,4 miljoner kronor i bidrag! Och borde väl dömas både för avancerat bedrägeri och bidragsutnyttjande och frihetsberövande eller vad det juridiskt kan kallas. 3,5 år är ju löjligt.

Men hur är det alls möjligt? Det är inte första fallet med omfattande assistentfusk, och ofta handlar det om belopp på flera miljoner som folk tycks få utbetalat ytterst lättvindigt. Ingen koll alls. Och skattepengar rinner iväg. Hela systemet med personliga assistenter är uppenbarligen alldeles för generöst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte det är för lätt att få assistentersättning. Däremot är jag övertygad om att figurer som den här pappan förstör för dem som behöver assistent. Jag kan också föreställa mig att det är oerhört svårt förstå att någon kan spela ex.vis cp-skadad med följd att upptäcktsrisken är låg. Inte tänker man på att det är en person som bluffar när man ser en gravt förvriden rullstolsburen människa. Fallet med den här pappan o hans s k psykiskt sjuka dotter är dock märkligt: varför har samhället inte sett till att hon fått skolgång? Man har bara accepterat, av okända skäl, att hon var för sjuk. Jag har en släkting som är gravt handikappad. Han kan inte se, inte höra, inte gå o har våldsamma epilepriska anfall. Ändå har han fått gå i en slags skola. Att bara acceptera vad pappan berättat är i det här fallet mycket märkligt när det gäller just skolgången. Jag utgår ifrån att det beror på att barnet inte stammar från Sverige.
Det skulle vara intressant veta vilka förmildrande omständigheter som ligger banom strafflindringen. Detta, om något, är grovt bedrägeri. Tyvärr kan det inte bli människorov då flickan var omyndig o stod under pappans vårdnad. Nu har tydligen flickan själv fått barn efter, som det framställs, flytt hemifrån vid 17-års ålder till ett liv med pojkvän. Alltså från att ha varit tvingad spela gravt psykiskt sjuk till att fly till eget boende. Det är också märkligt!

Monica Hortell sa...

Men det måste vara för lätt, med tanke på de stora bluffar som uppdagats den senaste tiden. Detta är ju inte det enda fallet. Och det har handlat om mångmiljonbelopp t.ex. i fallet med "Kaninmannen" - en irakisk medborgare som försörjde stora delar av släkten med assistentlöner, och han på Gotland som renoverade sitt hus trots påstådd förlamning.
Det som upptäckts är förmodligen bara en bråkdel av alla bluffar.