torsdag 29 mars 2012

Dyrt med bättre syn


På den här kamouflagebilden syns ett litet antal av de glasögon jag har haft under årens lopp. Många har jag skänkt till glasögoninsamlingar, men ändå har jag en hel låda med gamla "ögon" som inte längre funkar. Nu har jag märkt att synen försämrats, jag ser nästan aldrig riktigt skarpt. Häromkvällen började jag rota i den gamla lådan, och jag hittade faktiskt några par som kändes bättre än de glasögon jag har nu, som utprovades för två år sedan.

Så jag beställde tid för synundersökning. Idag klockan 11 gick jag till optikern. Och det var som jag trodde: synen har förändrats ganska mycket. Det har liksom gått tillbaka, så jag är mindre närsynt än tidigare. Och så kanske det kommer att fortsätta. Egentligen borde jag kunna leta fram gamla glasögon och använda dem "baklänges" i tur och ordning, men det är ju brytningsfel och sånt också.
Så det blev en ny beställning, och tusenlappar kommer att fladdra igen. Fem stycken närmare bestämt.

Suck. Jag har alltså fått aningen bättre syn jämfört med för två år sedan. Vilket innebär att mina glasögon är sämre. Dubbelsuck.
Men glasögon och tänder är viktigt. Båda borde höra till sjukförsäkringen tycker jag, men så är det ju inte, och mina glasögon- resp- tandläkarräkningar är ganska ansenliga när man räknar ihop det.
I alla fall får jag tre par till priset av ett. Och jag hoppas de kommer att hålla, helst längre än två år den här gången.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller verkligen med om att glasögon/syn och tänder borde höra till den allmänna sjukförsäkringen!!! Det relativt nya tandvårdsskyddet är ett skämt - 150 pix per år, tror jag.

Jag blir allt mer närsynt för var gång jag kollar, så det blir dyrt... Men jag kör ju linser och har bara brillor på kvällen från badrummet till sängen, typ.