lördag 3 mars 2012

Fisk och helikopter

Jag trodde den företeelsen var borta, men idag såg jag en gubbe som sålde nyfångad fisk direkt från trottoaren. Förr såg man det lite då och då, men det kanske är förbjudet eftersom det är så sällsynt. Folk står ju och fiskar här och var längs stränderna, och vissa kommer med en hink på mopedstyret, och där ligger den färskaste fisk man kan få tag i. Så lägger de ut den på en tidning, en gammal rostig våg brukar de också ha, och så köper spanjorerna alltihop kvickt som ögat. Det går väldigt fort som regel, och lite hemligt känns det, så det är nog inte tillåtet. Men kul, tycker jag. Det var fina fiskar också, jag har sett sådana i engelska matprogram, och de heter seabass eller seabreem.

En annan udda syn: en liten ettrig, dånande racerbåt pilade omkring ute på vattnet. Så plötsligt kom ett betydligt högre och ettrigare dån - det var en pontonförsedd polishelikopter som jagade racerbåten. Båten styrde ut mot havet, svängde, körde i alla möjliga turer men kom förstås inte undan. Helikoptern flög jättelågt och jättenära. Efter ett tag gav båten upp och stannade. Så körde den långsamt mot land utom vårt synhåll med helikoptern som "vakt". Vi vet inte vad som hände, för helikoptern for iväg efter ett kort tag. Var det någon som buskörde? Var det en lek? (Föga troligt.)

Det finns gott om poliser här, inte bara luftburna. Man ser dem ofta: trafikpoliser, ordningspoliser och jag vet inte vad. De patrullerar till fots och i bilar, och även mc-poliser har jag sett. När man beaktar hur liten staden är så är det ganska imponerande.

Inga kommentarer: