tisdag 9 augusti 2011

Jag klarade Mycket svåra!

Plötsligt en dag, alldeles nyligen, kunde jag lösa SvD:s svåra suduko. Samma sak dagen därpå. Och suduko är alltså inte min grej, jag är en korsordsmänniska som har lätt för ord och svårt för siffror. Svenskans svåra suduko är verkligen svårt dessutom, jag har försökt då och då men aldrig varit ens i närheten av att klara det.
Men jag blev ju väldigt uppmuntrad förstås, så jag gav mig i kast med en av K.s sudukotidningar. Det gick bra det också, det Mellansvåra fixade jag enkelt, det Svåra gick bra det också. Och så den ultimata utmaningen: Mycket svår.
Och det funkade. Jag gjorde två Mycket svåra på raken!


Glad var jag, och jag tänkte att nu har det blivit ett genombrott, mina hjärnfunktioner har äntligen expanderat och kan nu omfatta även sifferproblem. Jag kände mig supersmart!
Men nu är det borta. Jag är lika tafflig som vanligt, blir helt låst när jag har fått ut en nio-tio siffror.
Den förhöjda intelligensen, när jag kunde tänka siffermässigt i flera led, försvann alltså fort. Kanske är det tillfälligt? Nu vet jag i alla fall att det finns en förmåga som jag inte har tillgång till särskilt ofta. Att den verkligen finns där är ju trevligt. Men: kom tillbaka!

Inga kommentarer: