lördag 20 augusti 2011

Kajor, väder och landsting

Vaknade vid sextiden av att Uppsalas kajor hade möte här utanför. Det flaxade och tjattrade och lät nåt alldeles otroligt. Sen kunde jag inte somna om utan låg och lyssnade på först det strilande regnet och sen dom sandlådeskrikande barnen.

Kajorna har ju varit nästan utrotade. Bort- och ihjälskrämda av särskilda ljudskrämmor. Man har kunnat se små flockar på kanske en 30-40 stycken. Men nu har stammen tydligt repat sig, och jag tycker det är rätt häftigt när dom kommer i tusental och himlen blir alldeles svart. Fast dom behöver ju inte förlägga sitt morgonmöte just till Portalgatan...

Te och en skiva valnötsbröd med avocado är min vanliga start på dagen Gott! Jag blev dock lite full i skratt när jag skar brödet och det såg ut så här:


Inte så mättande idag!

Vädret är inget vidare. Vi har inte haft så mycket regn, men igår kväll, i natt och imorse har det skvalat som det inte har gjort på hela sommaren. Just nu regnar det inte men helgrått (kan läsas som hel-grått eller helg-rått, bara att välja) är det fortfarande. "Som att gå in i en fuktig vägg" enligt K. som har varit ute en sväng.

Utsikten från köksfönstret gör fortfarande ingen glad. Fult, fult. Fast det är intressant att se hur bygget fortskrider.


I UNT läste vi att vår favoritkåsör Gunilla Lindberg är död. Tråkigt. Hon skrev i våras att hon fått "Stora C" och att hon väntade på besked om hur allvarligt det var och om det gick att behandla. Och hur påfrestande det var att inte kunna göra något annat att än vänta på besked som dröjde orimligt länge.
Det var alltså mycket allvarligt och inte behandlingsbart. Ledsamt.

Och den ekonomiska krisen har fått Uppsala läns landsting att revidera sina ekonomiska kalkyler. Dom beräknar nu att under dom närmaste tre åren få in 333 miljoner mindre i intäkter än planerat. !!!
Hur gör man en sån beräkning? Handlar det om den allra senaste ekonomiska krisen, alltså den är ju rätt så ny? Enligt Borg och andra politiker ser det fortsatt bra ut för Sverige (det kan man i och för sig undra över), och för bara ett par veckor sen såg det jättebra ut.
Så hur kan landstingen plötsligt befinna sig i en ekonomisk gungning pga den ekonomiska krisen?
En undrar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här skulle idag ha gått av stapeln en bostadsrättsföreningens dag med diverse otyg som ponnyridning och ansiktsmålning för barn, loppis och grillning på baksidan. Om jag säger att vi är glada över regnet är det en underdrift... Mina luftrör gillar nämligen varken rök från cigg eller grillar...

Vilket jädra bröd!!! Reklamation!

Jag lämnade en kommentar med länk till inlägget om mina minnen av Gunilla Lindberg vid UNTs artikel på hemsidan, men två gånger har man nu tagit bort min kommentar. Ytterligare ett skäl till att säga upp blaskan, eller vad tycker du?

Landstinget tänker jag inte ens kommentera mer än: Lägg ner skiten!

Nu ska vi ladda för kräftskivan! :D

Monica Hortell sa...

Brödet ja...det kan vara luftbubblor i såna handgjorda surdegsbröd, men den här bubblan var rekordstor!
Och lägg ner landstingen - där är vi helt överens!