lördag 27 augusti 2011

Var finns distriktssköterskor?

Det är en massa saker man måste ta reda på, som man inte känner till pga minimal kunskap om vårdsvängen. Om två veckor ska jag ta bort stygnen, och det kan göras hos en distriktssköterska. Var finns såna? Jag frågade K.
"Mja, jag var ju på det där torget för fyra-fem år sen, när jag hade luftrörskatarr. Där finns det nog."
"Heidenstams torg, men det är ju en vårdcentral?"
"Ja, men där finns det väl?
"Jag vet inte, det är ju husläkare som finns på vårdcentraler."
"Men det finns väl sköterskor också."
"Ja, det finns det förstås...men är dom distriktssköterskor?

Helt otroligt, vi har ingen aning! Ett tecken så gott som något på att vi har varit väldigt, väldigt friska.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så synd att jag inte längre är informatör inom den skattefinansierade verksamhet vars uppgift det är att förse länsinvånarna med bland annat basal sjukvård. Men ja, kolla webben, vårdcentralen på Heidenstams torg heter sen några år tillbaka Nyby vårdcentral, om jag inte är helt oinformerad... Där finns det distriktor.