onsdag 24 augusti 2011

Stökigt

Pust, det blev lite stökigt på eftermiddagen. Min syster har ringt flera gånger från Luleå eftersom vår mamma har blivit akut dålig. Hon pratar om konstiga saker och har liksom hoppat in i en annan verklighet, så nu är hon på sjukhus och får förhoppningsvis stanna över natten. En psykos, trodde läkaren. Just like that, från ingenstans. Jag misstänker att det är medicinförgiftning.

Så plingade det högt och desperat på dörren, och där stod grannen Kent som har varit på Åland och kom hem utan nycklar. Han har stått här och ringt kors och tvärs, till Eckerölinjen, bussbolaget, låssmed, föreningen styrelse m.fl. Mer och mer desperat. Och vilken mardröm, nycklarna är inget man vill bli av med. Om låssmed måste tillkallas kommer det att kosta 6.300:-! Hiskeligt mycket pengar.
Där ser man vikten av att alltid ha reservnycklar hos nån vän eller släkting. Extremt viktigt!

Nu har Kent gått iväg för att diskutera problemet med föreningens ordförande. Alla han har pratat med är hänvisade till mitt telefonnummer, jag är liksom centralen dit folk ringer för att rapportera, och hittills har både låssmeden och Eckerölinjen hört av sig. Låssmeden kan avvakta, berättade jag då, och Eckerölinjen hade negativt besked men skulle fortsätta att leta.
Jag känner mig lika engagerad som om det var mig det gällde, fast utan desperation då förstås.

Jag tänkte lägga in mina räkningar för betalning men känner mig så speedad, så jag kommer säkert att trycka in en massa felaktiga siffror. Avvaktar nog ett tag med det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj oj oj vilken dag! Jag hoppas att din mammas problem går snabbt att lösa, psykos låter tungt, medicinförgiftning snäppet "bättre"...

Och hur gick det för grannen???

Vår port brukar krångla och för ett par år sen gick den inte att öppna efter låsningstid - varken inifrån eller utifrån. Hemskt! Som tur var kunde vi vid ett tillfälle gå runt huset och genom en grannes på bottenvåningen lägenhet!