måndag 1 augusti 2011

Efter dådet i Norge (2)

Den norska terroristen/massmördarens mamma har brutit ihop psykiskt, och det kan man ju verkligen förstå. Nu har dom i Norge startat en facebookgrupp för att stötta henne. Hittills har drygt 71.000 människor anslutit sig, och dom skriver saker i stil med "Kram, det var inte ditt fel", "Jag tänker på dig och skickar kärlek och support. Du ska inte ta på dig någon skuld" Och så vidare.
Jag blir faktiskt rörd!

Lars von Trier säger sig ångra att han gjorde filmen "Dogville" eftersom det var en av ABB:s favortifilmer och den har ett så våldsamt slut. Dogville var trea på listan. Undrar vilka dom två första var.
Enligt uppgift spelade ABB musik från Sagan om ringen samtidigt som han sköt. Dags för den kompositören att göra avbön? Och har Tolkien något ansvar? Hela fantasygenren? Sagor och berättelser om tempelriddare?

Nu kan Lars von Trier gärna få ångra sina filmer för min del. Våldsfilmer överhuvudtaget har jag alltid haft svårt för. Våldsförhärligande dataspel likaså. Om dådet i Norge bidrar till att rensa upp i det populära underhållningsvåldsträsket, så är det förstås bra.

Men alltså, det här med guilt by association är ytterst tveksamt. Som hur Wagners musik hamnade i vanrykte och ansågs mycket suspekt under många, många år pga att nazister gillade den. Eller som i det här fallet, hur personer som ABB skrev brev till, hur partier han röstade på skuldbeläggs och hålls liksom ansvariga.

Enbart en person har ansvar. Om det nu inte visar sig att ABB tillhör en organiserad grupp. Många tycks hoppas på det, att det nu ska avslöjas stora högerextremistiska nätverk med målet att störta samhället med våld. Så det blir balans och inte sånt fokus på islamister. Och självklart finns det både organisation och tunga vapen inom extremhögern. Man får hoppas att säkerhetspolisen i olika länder har koll på dom.
Men tillhörde ABB en organisation? Eller är han en galning som agerat på egen hand?

En ensam galning tror jag. Eftersom jag inte kan föreställa mig att en större grupp skulle ha en så vansinnig agenda, göra en sån stor gemensam tankevurpa som att mörda norska ungdomar och tro sig att genom det få sympati i "kriget" mot mångkulturen. Det är helt enkelt...korkat. Den som tänker ut något sånt måste ha en skruv lös. En känslomässig skruv. Kanske mer än en skruv förresten, det kan vara själva grundbulten i psyket som har ramlat bort.

Och det är inte von Triers fel att ABB spängde en 950-kilosbomb och sedan sköt ihjäl 68 personer. Det är inte muslimernas fel. Det är inte rasisternas, invandringsdebattens eller någon bok eller tidnings fel. Och nej, det är inte heller Sverigedemokraternas fel.
Felet är gärningsmannens.

Hur som helst, visst är det synd om hans mamma. Jag beundrar dom som startat den norska facebookgruppen, som orkar bry sig om henne mitt i allt det fasansfulla.

Inga kommentarer: