tisdag 2 augusti 2011

Tidningskorn

Förmiddagens tidningsläsning kan engagera på olika sätt. Vi lyxar med både UNT och SvD, och vad man märker snabbt är dom ofta har exakt samma nyheter = TT-material.



Men idag brydde jag mig inte om TT-materialet, och det fanns rätt mycket annat att fundera på.
Några korn (dock inte guldkorn):

I UNT skriver en deras konstrecensenter (dom har två, båda i mitt tycke superpretentiösa) om "Skulpturer i stan". I Slottsbacken finns ett verk som heter Fundament och det består av en platt granitskiva i vilken texten "I morgon kommer ett torn att byggas på den här platsen" är infräst.
Om detta skriver recensenten bland annat att konstnären "ringar med Fundament elegant in en allmänmänsklig flykt från existensens tillfälliga natur".
Okej... Undrar om jag förstår vad han menar. Om jag verkligen anstränger mig. Tveksamt.

UNT har förstås teaterkritiker också. Båda tidningarna har stort uppslagna recensioner av Gunilla Röörs föreställning om Gertrude Stein, som tydligen är helt lysande. Kul, för Gunilla Röör är en av mina favoritskådespelare! SvD koncentrerar sig helt på Röörs tolkning och nämner helt kort att rollen även var en paradroll för Margaretha Krook på 80-talet.
UNT:s recensent däremot berättar att han bara var två år när Margaretha Krook spelade Gertrude Stein 1985, men "Ändå kan jag med säkerhet säga att uppsättningen med Krook går igen och spökar i Röörs gestaltning, som består av lika delar Stein och Krook."
Så säker på det är han att han nämner Krook åtta gånger i texten. Plus att Krook finns med i både rubrik och ingress.
Åh vad Gunilla Röör ska bli arg när hon ser det!

En notis jag reagerade på handlar om hatbrott. Det senaste året hade 15% av anmälda hatbrott sin grund i "homo- bi- eller heterofobi." Heterofobi?!! Finns det? Blir heterosexuella överfallna eller svårt förolämpade (jag vill inte skriva ordet som börjar på krä och slutar på ta) på grund av sin läggning??
Man undrar.

Mer. Polisen har inte så många datorer, och datorer är just vad dom skulle behöva för att ha koll på dom brottslingar som bland annat finns på facebook. Många ökänt kriminella både planerar och skryter om sina bravader, både på fb och diverse andra sajter. Men polisen kan alltså inte spana på nätet, eftersom deras datorer är kopplade till nätverk med känslig information och inte kan användas till det vanliga internet. Polisen i Storgöteborg, 25 personer, har en fast dator och två bärbara där dom kan surfa.
Men vad f-n! Var och varannan skola utrustar eleverna med varsin dator, borde det inte vara självklart att det ska vara likadant hos polisen?
Det verkar så gammaldags och nästan töntigt.

Det tråkigaste kornet: Svea Hovrätt har återigen utmärkt sig i ett våldtäktsmål. Barnvåldtäkt handlade det om, och gärningsmannen fick sitt straff sänkt från fem till fyra års fängelse, eftersom det är "praxis". Varför är det praxis frågar man sig då, men det är en annan sak.
Det som nu många reagerar på är en en skrivning i domen där det hänvisas till att brottet är extra allvarligt eftersom flickan befunnit sig i en extra utsatt situation med hänsyn till sin kulturella bakgrund. Alltså att hon kom från en auktoritär familj (invandrad) där man gör som vuxna säger.
En professor i straffrätt anser att detta innebär att våldtäkter mot invandrarflickor skulle vara värre än mot svenska flickor. Och visst ligger den tolkningen nära till hands.
Men alltså, är vi där igen nu? Har en våldtagen flicka en del av ansvaret för gärningen? Måste hon "säga ifrån" på ett visst sätt för att en våldtäkt ska betraktas som allvarlig? Ska föräldrarnas eventuella stränghet och dominans alltid räknas in?
Det blir ju helt absurt.
Svensk eller invandrare - både offer och förövare ska självklart behandlas lika inför lagen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har upplevt det.
Åkte T-bana och satt mittemot två unga tjejer som hånglade.
Läste min bok och gav dom ingen uppmärksamhet.
Då slutade dom och en sa:
"Blir du kåt nu jävla heterogubbe?".
Jag svarade inte utan dom gick av och skulle tydligen till Pride...

När jag arbetade i resebranschen så fanns det en hel del HBT-personer.
Dom gav ofta kommentarer som "du är säkert bög", "jag kan omvända dig"
eller "kom in på toa så skall jag visa dig hur en avsugning går till som bara
en man kan ge". När jag skulle gifta mig fick jag höra hur äckligt det var och
vilket misslyckad bröllopsnatt det skulle bli utan en man till mig. Ingen ide
att klaga dock för ingen chef brydde sig. Cheferna var HBT i stor grad.