tisdag 23 augusti 2011

KB, klippning och flaska

Åter från Stockholm, klippt och nöjd. Till och med tågresan t o r fungerade utan minsta trassel, tågen gick på minuten. Jag åkte 12.09 och satt och filosoferade dom ca 40 minuter som resan tar. Hade ingen lust att vare sig läsa, lösa korsord eller lyssna på musik. Jag tittade ut helt enkelt, betraktade ängar och skogar och solrosfält.


Mellan Sveriges första och fjärde stad är det förvånansvärt mycket natur. Mycket bättre att se ut genom fönstret än att titta rakt fram och se detta:


Jag kom alltså fram i rätt tid och hade ett speciellt ärende: att leverera trycksaker till KB, alltså Kungliga Biblioteket. 
Sedan 2003 har jag skrivit och gett ut Astrologisk kalender, och i våras fick jag ett mail från en av KB:s katalogiseringsansvariga som saknade ett antal årgångar. (Skulle ha levererats av tryckeriet, men dom jag anlitade då hade inte så bra koll på saker och ting.) Den vänliga kvinnan frågade hovsamt om jag hade några ex. att skänka. Eftersom jag har jobbat på Uppsalas KB-motsvarighet Carolina och själv skrivit såna "tiggbrev", kände jag förstås mitt ansvar. Men jag har inte kommit mig för att skicka några böcker, och nu tänkte jag att det är lika bra att levera det personligen när jag nästan har vägarna förbi. Så sent omsider, jag samlade ihop det jag hade och slog in det i ett litet paket.


Från T-centralen tog jag tunnelbanan till Östermalmstorg, letade mig fram till Humlegården och lämnade paketet i KB:s reception. Puh, det kändes bra, för det har legat över mig ända sen april!

Med raska steg till Björn Axén sen. Min duktiga frisör heter Kanaria och vet exakt hur jag vill ha mitt hår. Även denna gång blev jag nöjd. 

Därefter åkte jag till Gamla stan för att besöka Vinstocken.



Jag har beställt viner på internet ett antal gånger, och Vinstockens sortiment har väldigt hög klass. Men - för ett tag sen råkade jag ut för ett jätteäckligt vin, det smakade beska druvkärnor och var allmänt jobbigt. Faktiskt odrickbart. Jag mailade och fick genast svar att vinet var defekt, troligen korkskadat. Jag kunde få pengarna tillbaka eller också komma och hämta en annan flaska. Och att få testa något helt annat kunde vara kul tänkte jag, så glad i hågen tittade jag in där på Österlånggatan där deras kontor ligger. Mysiga lokaler, gammalt, med stenvalv och så. Och Petri, en otroligt trevlig man med väldigt mycket entusiasm och känsla för vin, föreslog några flaskor som jag kunde välja mellan. Jag tog den jag kände mest för, sydfranskt rött. Säkert ett jättegott vin. Det får ligga till sig ett tag.

Ja, sen åkte jag hem. Vädret blev precis enligt prognosen: varmt och soligt. 21-22 grader på eftermiddagen. Trevlig sensommarkänsla. 
Nu har jag ätit en middag bestående av diverse rester. Funderar på om jag ska gå och träna. Får se hur jag gör.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Ta lite vin i stället för att träna. Tycker jag, dårå! :D

Monica Hortell sa...

:-D. Men att träna är faktiskt också rätt kul....