onsdag 6 april 2011

Din tå är ur form

Det är i och för sig nästan fem månader tills jag ska steloperera min tå, men jag googlar då och då på artros, steloperationer och allt runt omkring. Så den mentala förberedelsen har redan börjat. Dock finns det inte så jättemycket att läsa, det är mest samma texter som olika landsting och vårdinrättningar upprepar. Dom engelska sajterna har hittills hoppat över. Vanligen har jag inga som helst problem med det engelska språket, men medicinsk terminologi är inte min starka sida. Igår kväll kom jag på att jag ju kan testa googles direktöversättningar. Snabbt insåg jag att Googles översättningsmaskiner inte heller har nån vidare koll på medicinsk terminologi. Lite småplock kommer här:

"Din tå är ur form. Upp på tån kan vara röda och ömma. Din tå kommer att rätas ut. Detta görs genom att ta bort det gemensamma i tån. Ett klipp görs under början av din onormal gemensamt...
...Det finns mer än en 90% chans att tån fusion operation kommer att lyckas. Men det finns alltid en chans att benen inte får säkring."

Ja, okej. Men vad jobbigt det låter om benen inte får säkring... Det känns som att säkring är nåt man vill ha.

En annan sajt hade ännu mer målande språk:

"Fusion av tån kräver att avlägsna ben på den nivå av det gemensamma i tån. Den articular ytor gemensamma tas bort och de två små ben är abutted upp mot varandra och hålls på plats med en liten skruv. ...Patienten och kirurgen kan föredra att använda en skymning anestesi för patientens komfort. Efter operationen en fluff dressing tillämpas."

Det här gemensamma som ska tas bort...inte låter det så kul. Men kul hade jag när jag läste. Och jag kommer ju att få skymning anestesi, så det går säkert bra. Och fluff dressing har jag ju i princip alltid.

Mest givande var ett långt blogginlägg av en kille som gjort operationen och som skrev väldigt personligt om allt. Men av hans redogörelse förstår jag att första dygnet kan vara ganska jobbigt:

"Det hela började så smidigt. Men vid midnatt var jag i extrem, obeveklig smärta och detta fortsatte under de kommande nio timmar även när jag nedskjutna de föreskrivna smärtstillande.... ....Min fot fortsatte svälla större som en följd av operation trauma. Att ytterligare svullnad tryckte min redan känsliga fot hårdare och hårdare mot mul-rösterna orsakar mer och mer smärta."

Hu! Nu är jag rädd för mul-rösterna också! Vad kan det vara? Jag ser morrande, nafsande älgar framför mig...
Men den här killen blev i alla fall helt bra, även om det tydligen var smått chockartat när bandaget togs bort:

"När hon slutligen avslöjas min tå, första reaktion var min att det var en ganska grov syn att skåda. Stygnen gjorde min tå ser ut som Frankensteins tå med alla dess störningar."

Haha! Det blir nog bra det här. Men jag får stålsätta mig inför mul-rösterna.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Ehum... du kanske ska ta det du läser med en skopa salt. Gissningsvis är en hel del individuellt, såväl ingrepp som smärta.

Monica Hortell sa...

En skopa vet jag inte, men kanske en lite nypa...:-) Men jag har läst på flera ställen att dygn 1 är väldigt obehagligt.

Anonym sa...

Troligtvis är det första dygnet inte nåt höjdardygn, du ska ju opereras. Men sen ska du se att ett tu tre får man se nåt turkost, bevare oss väl, kuta förbi här utanför - La Hortell! :D