söndag 10 april 2011

Fattar inte

Jag är bra på korsord men dålig på suduko. Det har varit genomgående ända sedan realskolan, att ord har jag lätt för men siffror kräver stor ansträngning - när det har kommit över en viss nivå. Lätta suduko är alltså alldeles för lätta, men svåra suduko kan jag inte alls. Brukar få ut 10-15 siffror, och sedan låser det sig helt.
Ännu värre tidningstidsfördriv finns dock: Kenken. Jag fattar ingenting!


När jag har löst korsordet i SvD och gått bet på det svåra sudukot, så tittar jag ibland på deras tredje "nöt". Och känner mig hjälplös. Hur gör man? Vad går det ut på? Jag fattar inte ens vad det är man ska komma fram till. Det står i anvisningarna att man ska få ut nyckeltal med hjälp av dom räknesätt som står angivna. Men vilka nyckeltal? När ska man räkna? Hur, hur, hur funkar detta?

Väldigt jobbigt är det att känna sig dum.

Inga kommentarer: