onsdag 20 april 2011

Promenad med fina vyer

Idag känner jag mig ännu mer ledig än igår, och när man går ut märks det att det också är ännu mer helg och stillhet i luften. K. och jag tog en promenad efter frukost, satsade på dom klassiska Uppsalakvarteren den här gången. Beundrade bland annat den blå mattan av scilla vid rektorsbostaden.


Sedan gick vi Övre Slottsgatan, backen upp mot slottet och ner till svandammen. Där änklingen Alexander putsade sig  omgiven av diverse simpla måsar eller vad det nu var.


Jag tycker så synd om Alexander. Svanar mår ju bäst i par och det är något tragiskt runt honom. När han dör kommer svanepoken att vara förbi, eftersom det numera anses oetiskt att vingklippa svanar. Och det är det förstås också.
En väldigt fin vy är i alla fall slottet sett från svandammen. Uppsala i sin prydno.


Och jag har äntligen fattat hur jag ska göra för att ändra storleken på bilderna i bloggen!

Det var en hel del moln och dis när vi gick ut, men efter en dryg timme orkade solen fram och det blev betydligt varmare. Vi tog vägen förbi Forsa Hembageri och köpte enormt goda bullar som vi snart ska smacka i oss. Så det kalorimässiga resultatet av den här promenaden blir nog plus minus noll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig, spegelblank vattenyta! :D
Här nere i Metropolen Byhålan är det jättevarmt och skönt. Gick utan jacka i bara t-shirt på eftermiddagen! :D

Monica Hortell sa...

Det är sånt man väder man längtar efter här också! Men det är nog inte långt borta.:-D