lördag 23 april 2011

Solenergi

Jag blir energisk av sol och värme, vill göra något, aktivera mig. Riktigt stekheta sommardagar kan jag få för mig att jag ska baka bullar, dammsuga eller spela något krävande bollspel typ badminton. Idag var det ju inte riktigt så stekhett, men nog varmt/soligt för att jag skulle få en stark impuls att städa garderober. Sorterade bort plagg som ska skänkas till Myrorna, slängde annat, städade undan tjocka jeans och varma tröjor. Sedan satte jag mig på balkongen. Läste, fikade, tänkte. Gjorde just ingenting. Tills det blev ännu varmare. Då fick jag en oemotståndlig lust att ge mig ut och jogga. Det gick jättebra! Lite, lite jobbigt är det med artrosknölen, men i övrigt känns det som att kroppen funkar och att jag nästan har en okej grundkondition. Hur nu det kan vara möjligt.
Det var dessutom första dagen jag gick ut i t-shirt. Bara det...

När jag kom hem och hade duschat kändes det som att jag hade gått ner två kilo ungefär. Och solen fortsatte att lysa. Dags för balkongen igen, med min bok och ett stort glas vatten en kall öl. Läste ut boken. Filosoferade. Kände grilldoft.
Nu står mat på uppvärmning i ugnen, det blir torsdagens kvarblivna köttfärssås med spaghetti och squash.
Älskade K. jobbar 12-21 idag, och det är ju lite trist. Men det är bra betalt på storhelger, och dom brukar ha nån liten påskbuffé, så det går ingen större nöd på henne.

Inga mail har kommit idag. Ingen har ringt. Allt är otroligt vilsamt, fast inte på ett slött sätt.
Vilande vakenhet, ungefär som meditation.

Inga kommentarer: