torsdag 21 april 2011

Ostköparna från helvetet

Brieost gillar jag. (Den milda, pastöriserade sorten  förstås - den något fränare opastöriserade undviker jag nogsamt.) Ostboden i saluhallen har en som är jättegod, tio gånger godare än den standardbrie som finns på ICA. Så i förmiddags gick jag dit och tänkte att visserligen är det skärtorsdag men det har nog inte hunnit bli några köer än. Ha! Visserligen var det bara fem nummer före mig, men däribland fanns dom, köernas skräck, ostköparna från helvetet: ett par som köpte nio olika ostar som alla skulle diskuteras och provsmakas. Det tog eevigheter. Jag brukar inte hetsa upp mig över sånt, men jag fick lite ont i magen faktiskt. För det tog liksom aldrig slut. Eller, det gjorde det förstås så småningom och jag handlade min milda brie. Gick till Kvarnen sen för att köpa mat, och där stötte jag ihop med Älskade K. som varit på akupunktur. Kul!

Nu ska vi mysa på balkongen. Och njuta av syrendoften! Den lilla dvärgen har nu kommit så här långt:


Och den doftar fantastiskt. Vilken påsklyx!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, ostparet blev nog mätt i alla fall! Smart drag! De provsmakade ostar och så... nej, just det! I Saluhallen kan man ju inte glömma varorna innan man går ut genom kassan, man betalar ju över disk... Hmmm...
Ha en skön påsk!

Monica Hortell sa...

Deras ostar kostade 590:- och dom betalade så glatt..:-)
Det känns jätteskönt med påskhelgen, men ni har nog bättre väder där du befinner dig.