onsdag 13 april 2011

En lista

Det är kul med listor, det har jag alltid tyckt. När jag var yngre höll jag ofta på och listade favoritlåtar och annat. Nu läser jag med nöje olika bloggares varianter. Jerry har en blogg som jag går in på då och då, och därifrån har jag knyckt en jättelång lista. Fast jag har tagit bort en del frågor och lagt till några.
Så, nu ska jag ha en riktig egostund och besvara typ 50 frågor om mig själv. Stort och smått, viktigt och oviktigt i en salig blandning.

Hur många nycklar finns på din nyckelknippa?
- Tre.

Vilken svordom använder du mest?
- Jag svär inte särskilt mycket. Men ett och annat "helvete" kan slinka ur mig ibland. "Fuck" likaså.

Äger du en iPod?
- Ja, tre stycken.

Vilken tid är din väckarklocka inställd på?
- Vet inte. Jag behöver sällan gå upp så tidigt så jag behöver väckarklocka.

Hur många resväskor äger du?
- Två.

Vilken var den senaste filmen du såg?
- Kommer inte ihåg. På bio var det "A single man" i höstas. Men jag har sett några filmer på TV sen dess.

Om du vann på lotto, vad är det första du skulle köpa?
- En kolonistuga i Tunabergskolonin.

Har någon någonsin kallat dig lat?
- Nej, faktiskt inte. Inte så jag har hört det i alla fall.

Tar du medicin för att somna snabbare?
- Nej.

Vilken CD spelade du senast?
- Journey in Dreams med Ustad Usman Khan. (Indiskt, filosofiskt, meditativt - jag spelade den igår.)

Föredrar du vanlig mjölk eller chokladmjölk?
- Ingendera. Men skulle jag bli tvingad att dricka något av det, så väljer jag chokladmjölk.

Använder du huvtröjor?
- Jag äger några, fast jag fäller aldrig upp huvan.

Kan du vissla?
- Ja.

Har du någonsin deltagit i en demonstration?
- Ja.

Tror du folk pratar bakom ryggen på dig?
- Nej, jag har aldrig tänkt så. I och för sig pratar ju människor om varandra (konstigt vore det annars), även om mig säkert, och man vet inte vad dom säger. Men "pratar bakom ryggen", det tolkar jag som intriger och skitsnack och det känner jag mig inte utsatt för.

Hur många syskon har du?
- Tre.

Vilken film kan du alla replikerna till?
- Ingen. Jag är inte så intresserad av film.

Äger du några band-t-shirts?
- Yes. En Beatles-tröja.

När flög du senast?
- Juli 2010, Luleå-Arlanda

Hur många stolar står runt ditt köksbord?
- Fem.

Läser du för nöjes skull?
- Självklart gör jag det.

Pratar du några andra språk?
- Bra engelska. Stapplig tyska. Ytterst rudimentär franska.

Diskar du din egen disk?
- Det som inte kan diskas i maskin är det jag som tar hand om.

Har du en stationär dator eller en laptop?
- Både och. Men den stationära är gammal och används sällan.

Försöker du alltid lära dig nya saker?
- "Alltid" är väl att ta i....

Vill du ha några tatueringar eller piercingar?
- Absolut inga piercingar. Nån tatuering skulle jag i och för sig kunna tänka mig, men jag vill det inte så mycket så jag verkligen gör det.

Kan du kasta macka?
- Jag kunde i alla fall när jag var barn.

Vem var din favoritlärare?
- I realskolan hade jag några som var väldigt bra. Gun Nordberg bland annat, en äldre, vithårig dam som undervisade i modersmål, som det hette då. Sen när jag pluggade svenska på universitetet hade jag en helt fantastisk lärare som hette Jan Stenkvist.

Vilket var ditt favoritämne i gymnasiet?
- Engelska och svenska.

Vilket personlighetsdrag är ett måste hos en partner?
- Humor.

Har du någonsin blivit attraherad av en oattraktiv?
- Hm. Om man blir attraherad är ju den personen inte oattraktiv. Men har jag blivit attraherad av någon som är "ful" i dom flestas ögon? Nej, det tror jag inte.

Gillar du din boendesituation?
- I stort sett: ja.

Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?
- Gäller det enstaka gånger räcker det med tre timmar. Men rent generellt och långsiktigt så är väl sju timmar lagom.

Äter du frukost dagligen?
- Ja.

Är dina dagar fullbokade och stressiga?
- Nej.

Hamnade du ofta i trubbel för att du pratade under lektionerna?
- Nej. Aldrig.

Vilken är din favoritfrukt?
- En perfekt mogen mango är ju väldigt gott. Men jag gillar nästan alla frukter.

Vilket är ditt favoritbär?
- Hallon.

Bryr du dig om antalet kalorier i det du köper?
- Nej. Jag är mer bekymrad över kolhydrater.

Hur gammal blir du din nästa födelsedag?
- 60.

Är du petig när det kommer till stavning och grammatik?
- Mycket. Stavfel, särskrivningar och felaktiga possessiva pronomen, för att ta några exempel, ger mig rysningar.

Tror du på liv på andra planeter?
- Ja. Kanske inte i vårt solsystem (fast vem vet, det kan finnas där också), men ute i universum finns det många olika livsformer.

Vem var den senaste personen som gjorde dig arg?
- Jag har inte varit arg på länge. Kommer just nu inte på vem det kan ha varit. Nån vårdslös cyklist kanske.

Vad var det senaste du åt?
- Valnötsbröd med avocado.

Gillar du senap?
- Nej.

Skulle du någonsin hoppa fallskärm?
- Nej och nej och nej! Jag mår dåligt bara av att tänka på det.

Tycker du om att krama folk?
- Nej. Bara den jag står väldigt nära. Jag har svårt för "hälsningskramar". Och jag skriver inte "kram" i brev ens en gång.

Skulle du säga att du är trendig?
- Haha, nej det skulle jag inte. Och det skulle nog ingen annan heller. ;-)

Äger du en digitalkamera?
- Ja.

Vilken krydda använder du oftast?
- Oregano.

Stör det dig om någon säger att de ska ringa men inte gör det?
- Det stör mig jättemycket.

Vad är du allergisk mot?
- Katter och pollen. Inte värsta sortens allergier dock.

Får du dåligt samvete efter att du ätit kött?
- Nej.

Vad skulle dina barn heta?
- Cornelia och Niklas. Och jag tar väl två till när jag ändå håller på: Karla och Jack.

Vad har du på dig?
- Ljusa bomullsbyxor, blårutig skjorta.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en hel del intressant information som kom ut av denna lista! :D Men du menar inte att du fyller 60 nästa gång?! Jag trodde du var som jag och jag fyller 49 nästa vecka...

Monica Hortell sa...

Hehe, tack för det! 49 är så ungt, så ungt... :-D

Anonym sa...

Åhå, jag känner mig som en riktigt gammal tant idag... Fnissar förtjust åt det där med att du blir störd när folk inte ringer som utlovat och hälsningskramar - jag är likadan!!! Men vad har du all oregano till? Jag har den ibland till pizza och nån gång till kyckling, bara.. :D

Monica Hortell sa...

Folk som inte ringer är hur jobbigt som helst! Oregano har jag till det mesta: omeletter, köttfärssås, chili con carne och andra grytor, sallader, tomatsoppa m.m.