onsdag 6 april 2011

Namn

Grrr! Jag skrev ett långt inlägg men lyckades trycka bort det! Aarggh!
I alla fall så handlade det om namn och sajten svenskanamn.se som jag fick nys om via Rickard Engfors blogg. Hur roligt är det inte att få reda på hur vanligt ens eget namn är och i vilka län folk som heter det bor? Oemotståndligt roligt.

Så nu vet jag att 42.497 kvinnor och 1 man heter Monica. Och Monica är nummer 41 på namntoppen, den som just nu leds av Maria.

82 personer har efternamnet Hortell. 60 av dessa bor i Västerbotten (därifrån kommer också min familj), 10 i Norrbotten (där bor vi numera, dvs alla utom jag), 9 i Stockholm och så finns det två icke lokaliserade varav jag är den ena. Inte för att vi två är gömda eller glömda, men man måste vara minst fem för att komma med i länsstatistiken.

Namntrender står det också om, och det är ju oerhört intressant. Under perioden 2009-10 var Tove och Frank de flick- resp. pojknamn som ökade mest procentuellt sett. Sämre gick det för Kaisa och Carl som hade den procentuellt största minskningen.

Så här långt kan jag rekonstruera mitt försvunna inlägg. Jag har precis för mig att jag avslutade det på ett finurligt sätt också, men det är som bortblåst nu.

Inga kommentarer: