fredag 15 juli 2011

Ett bra ord

Oväderspojkar. Det sa min mamma vid ett tillfälle när jag var uppe i Luleå för några veckor sedan. Man förstår vad det betyder, nämligen störiga, kaxiga killar som ställer till bråk. Jag har aldrig hört ordet förut, men antagligen är det ett gammalt ord som användes lokalt i vissa byar utanför Luleå förr i tiden. Eller också är det en innovation, ett mästerligt ordskapande av henne.
Ordet användes när mamma berättade om en ung kille som har bott i ett av grannhusen, där hon bor nu. Han var lite efter men hade i alla fall ett eget boende. Tyvärr fungerade det inte så bra eftersom det ofta kom dit oväderspojkar som bråkade och trackade honom och utnyttjade hans aningslöshet.
Ett underbart ord. Det finns inte ens på Google. Jag prövade, men det finns verkligen inte. Förrän nu då kanske.

Typiska oväderspojkar?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra ord, oväderspojkar! Illustrationen är spot on! :D

Monica Hortell sa...

Jag ska börja använda det ordet, tyvärr finns det ju gott om såna pojkar. Och jag tyckte också själv att bilden passade bra. :-D