tisdag 19 juli 2011

Murdochs fall

Det är egentligen fantastiskt intressant med Murdochimperiets fall. Vilka skandaler, vilka förgreningar...höga polischefer och till och med chefen för Scotland Yard avgår och allt är kaos - otroligt! Fullständigt otroligt. Vad är det som har pågått, kan man verkligen fråga sig. Är skvallerpressen ruttnare än man ens kan föreställa sig, och har den ruttenhetens tentakler spritt sig in i hur många rum som helst, rum där mäktiga beslutsfattande personer sitter inne med information som de SÄLJER??

Väldigt skönt att saker och ting kommer fram i ljuset. Och dom svenska tidningarna vet väl inte vilket ben dom ska stå på. AB hade en enkät idag: "Kan det vara rätt för journalister att bryta mot lagen för att avslöja sanningar?"

Vilken övermåttan dum fråga! Det beror helt på vilken typ av sanningar som avses. Sanningar om människors privatliv eller sanningar om massmord? Kungens sexliv eller hemlig information om hur ett företag har dumpat livsfarliga gifter i vattnet? Viss skillnad.

Jag undrar om det inte darrar här och var i pressleden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt dum fråga av AB (Aftonbladet?)! Klart att det är skillnader! Många har så stark tro på att det som står i tidningen är sant, men betänk att tidningar har ett mål: att sälja (så att man tjänar pengar, förstås!). Då kan det bli lite si och så med sanningar och annat...

Inna sa...

Jag ser nog för mycket på deckare, för jag tänkte genast på Murdoch Mysteries och undrade vad jag hade missat ;)

Håll◙r med om att en del av pressen garanterat är skakiga. Bra att saker kommer fram i ljuset.

Monica Hortell sa...

Haha, finns det Murdoch Mysteries? Jag ser nog för lite på deckare, för jag hade ingen aning om det. :-)
Men det som händer nu kan säkert platsa i en deckare så småningom.
Och ja, darrar gör dom nog på vissa redaktioner. Äntligen.