söndag 17 juli 2011

Vilken match!

Oj, oj, vilken match! Damernas VM-final alltså. Ett ord jag aldrig i mitt liv har använt men som nu kommer väl till pass är: Rafflande. Det är just vad det var, jätterafflande. Och Japan vann över USA. 1-1 vid full tid, 2-2 efter förlängning - och så går Japan och skjuter hem straffläggningen. Helt otroligt.
Dom som fortfarande säger att damfotboll är tråkig och dålig är enbart töntiga.

Japan var väl värda vinsten, men jag känner lite för USA också, eller i varje fall för svenska coachen Pia Sundhage. Jag gillar henne skarpt, och det hade varit kul om en svensk ledare vunnit VM. Undrar förresten om laget fortfarande blir inbjudet till Vita Huset, nu när dom inte vann. Ja, det blir dom säkert. Fast Pia Sundhage  brukar inte hänga med till presidenten. När USA vann OS vägrade hon träffa Bush, och Obama har hon heller inget intresse för. Hon gillar inte USA:s politik, enligt vad det sägs. Men det är väl ändå en ganska extrem attityd? Sundhage bor i Amerika, jobbar med amerikaner, får lön av Amerika - varför skulle det vara så politiskt omöjligt att delta i en gratulationsmottagning i Vita Huset?
Det kanske handlar om klädsel? Det är en sån sak som i alla fall skulle kunna stoppa mig från vissa väldigt fina och högtravande sammanhang. Jag vet inte vad dresscoden är för Vita Huset-evenemang, men handlar det om tjusiga klänningar så är det nog ett tungt vägande skäl för Pia Sundhage att avstå. Det är en teori jag har, och jag baserar den alltså på mig själv. :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag som inte gillar sport tittade faktiskt en stund i början - på Pia Sundhage! :D

Monica Hortell sa...

Hehe, hon har något visst!