söndag 31 juli 2011

Fluginvasion

Vi har en fruktflugeinvasion. Inte trevligt alls. Det var likadant förra året, som vid en given tidpunkt var det massor av små, små rödbruna kryp överallt, mest i köket. Märkliga djur, dom ser så tunga och slöa ut, men om man försöker slå ihjäl en så visar den sig ha extremt snabba reaktioner.

Äckligt hur som helst, och dom måste bort. Jag gillrar fällor, efter att ha fått diverse tips på nätet.
Min variant: i ett glas blandar jag vatten, vitvinsvinäger och grenadin (vanlig saft funkar också). Toppar med en droppe diskmedel för att få bort ytspänningen.


Dom små flugmonstren sniffar sig till att detta är både sött, ruttet och gott, och sakta men säkert placerar sig den ena efter den andra på glaskanten. Där sitter dom länge och väl, detta är inga insekter som förhastar sig. Men så till slut kan dom inte stå emot, dom hoppar i. Tvärdör och hamnar på glasets botten.


Där jag gladeligen räknar in mina offer. Jag känner mig nästan lite hemsk, men vad ska man göra? På ett dygn har jag tagit kål på drygt 20-30 stycken. Många fler flyger omkring. Nu ska jag hälla kokande vatten i köksavloppet, för där brukar dom lägga sina ägg. Urk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, vilken genialisk dödsfälla! Funkar den på oönskade besökare såsom webbtroll också? ;-)

Monica Hortell sa...

Det gör den nog, bara man får dom att sätta sig på glaskanten..:-)