söndag 3 juli 2011

Luleåresan


Den här utsikten hade vi från rummet på Quality Hotel i Luleå. Jättefint. Ett riktigt lyxigt rum var det, med väldigt sköna sängar. Jag sov otroligt bra, utom i natt. Det berodde inte på sängarna utan på folklivet  nere på gatan. Diverse nöjesställen ligger där, och en del sorl och så har det varit hela tiden, men just i natt var det skrik, skrän, vrål och bröl något alldeles förskräckligt. Lite skrik och skrän kan jag stå ut med, ett och annat vrål också, men BRÖL, det är inget vidare. Särskilt inte när det pågår mellan 3 och 4 på natten/morgonen.

Det har varit intensiva dagar. Vi har träffat min 85-åriga mamma ett antal gånger, umgåtts med släkt och vänner, åkt räkbåt, blivit bjudna på luncher, middagar och allt möjligt.


Inte en död minut har det varit, men det har ändå inte varit stressigt utan enbart kul. Jag har inte känt mig trött en enda gång. Utom i förmiddags då, men det berodde på dom nattliga brölarna, och då skulle vi ju ändå åka hem.
Fina presenter har jag också fått. Kolla den förväntansfulla minen.



En och annan fin promenad har vi förstås också hunnit med mellan varven. Luleå omges av vatten, och det är väldigt vackert på sommaren. Överallt har kommunen, och vissa br-föreningar också, ställt ut skulpturer (alltså formgjutna "dussinskulpturer") i form av isbjörnar eller järvar. Mycket exotiskt, tycker K.


Här är vi ett gäng som varvar ner med en öl efter räkkryssningen i Luleå Skärgård.


Igår var vi hemma hos Anki och drack GT i hennes mysiga trädgård.


Till slut hade nästan alla glas gått sönder, så vi fick sluta med GT:andet. Nja, inte riktigt, men ett visst svinn blev det. Sällan har jag skrattat så mycket åt en värdinnas ofrivilliga glaskrossande...


Hela tiden var det ljust. Riktigt ljust. Som på dagen. Underbart! Jag får energi av det, och det känns liksom naturligt att det ska vara ljust. I och för sig anses det att solen nu går ner strax efter midnatt för att gå upp igen strax efter 01, och det blir verkligen en röd solnedgång - men det blir inte mörkt för det. Det fortsätter att vara helt ljust trots att solen har gått ner. Mycket intressant.

Nu har K. packat upp för länge sedan. Jag har inte ens öppnat min väska, men det ska jag göra nu.
Det blir en tidig kväll, för imorgon är också en dag.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som härliga dagar! När är den stora dan på riktigt???
Jag åker till min mamma i morgon. Tar med lilla datorn och så tänkte jag fota lite!

Monica Hortell sa...

Den riktiga dagen är imorgon. Den blir betydligt lugnare, tror jag i alla fall.

Anonym sa...

Men stort grattis till dig idag på Ulrika-dagen! :D
KRAM!!!