måndag 11 juli 2011

Lugnt och LCHF

Nu är det lugnt på alla sätt och vis. Känns precis som...sommar. K. och jag tog en lugn promenad i förmiddags, jag har jobbat lugnt och stilla ett par timmar, sedan tog vi det lugnt på balkongen med varsin bok. Inte illa alls.

När man börjar med LCHF-dieten går man ofta ner rätt mycket i vikt dom första dagarna, och det lär till största delen bero på att vatten lämnar kroppen. Kanske därför vågen visade ett kilo mindre än igår, trots (jag menar förstås på grund av) mitt idoga smörätande. Dom ungefär tre kilo jag själv tycker att jag väger för mycket kanske består till stor del av vätska.
Imorgon är vi i alla fall bortbjudna, och då tänker jag inte krångla med någon mat utan äta det som finns.

Jag har precis läst Sten Sture Skaldemans bok, en verklig föregångare.


Där beskriver han hur han själv gick ner 60 kilo genom att äta i princip bara kött och fett. Men han konstaterar också att en så utpräglad köttkonsumtion inte brukar funka så bra för kvinnor, eftersom vi tycks vara mer genetiskt programmerade att äta grönsaker än vad män är.
Och hans bok riktar sig till överviktiga personer, så jag tillhör inte den huvudsakliga målgruppen.
I alla fall, vad han också skriver är att man inte ska chockstarta, om det inte är absolut nödvändigt av hälsoskäl. Så jag gör som jag har tänkt, testar i liten skala, prövar mig fram, gör små avsteg då och då. Men satsar på att i alla fall avstå från godis och fikabröd. Och öl. (Öl är GOTT...)

Dagens middag blir köttfärssås tillagad med ganska mycket grädde, och till det stekt vitkål och squash. K. får väl pasta istället för den stekta vitkålen, men då kommer hon att bli avundsjuk på mig...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart vara hemma igen o läsa i kapp på bloggen. Ligger i sängen o har roat mig med att läsa allt om hur du firats. Det blir mer firande så snart min andning blivit lite mer stabil.
C

Monica Hortell sa...

Så skönt att du är hemma igen!