söndag 8 maj 2011

En bra bok

Människor med bacillskräck kan väl aldrig låna böcker på bibliotek? Såna böcker kan ju vara hur äckliga som helst, tummade av tusentals fingrar som i vissa fall har varit allt annat än rena. Man kan ju tänka sig...urk! Diverse fula fläckar kan det också vara i biblioteksböcker: tydliga spår av kaffe, choklad eller annat av obestämbart sunkigt utseende.
Jag har som tur är inte bacillskräck. (Nästan tvärtom, ibland äter jag saker jag tappat på golvet bara för att få i mig lite intressant främmande bakterieflora.) Och böcker lånar jag alltså gärna.
Nu läser jag PO Enquists självbiografi.


Jag har underligt nog inte läst just någonting av Enquist tidigare. Vet inte varför, men kanske har jag fått för mig att han är tråkig. Så fel, så fel. Det här är en väldigt bra bok, varje rad är en njutning att läsa! Det är länge sedan jag blev så uppslukad och fascinerad och glad av en bok. Jag vill inte att den ska ta slut!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du tycker boken är bra! Jag gav bort den i present till nån som tyckte att den var dö-tråkig...

Monica Hortell sa...

Där ser man. Men hur kan man tycka det? För övrigt skulle jag aldrig säga att en bok jag fått i present var dötråkig, även om jag tyckte det...