tisdag 31 maj 2011

Sammanträffande i trappan

Tidigt på förmiddagen gick jag till Läkarhuset för att ta ett blodprov. Det är något speciellt med att vara ute på stan innan dagen har riktigt kommit igång. Och Kungsgatans lukt av avgaser, rök och asfalt är kanske inte så fräsch, men i små doser på sommaren tycker jag om den ändå. Antagligen för att den påminner om dom semestrar jag haft i stora städer. London, Paris, Palma - det är samma lukt överallt, och för mig innehåller den inte bara smutsighet utan även ett slags spänning och förväntan. (Som sagt, i små doser. Och enbart tidigt på dagen.)

Allt gick väldigt snabbt och smidigt där på labbet. Det ligger på första våningen, så jag tog trappan ner. Och där mötte jag en kvinna precis där trappan svängde, och vi fick stanna upp och gå ur vägen för varandra. "Men är det du?!" säger hon, "det är ju inte klokt, jag tänkte maila dig idag!"
Det var alltså en bekant/gammal klient vars dotter fyller år och önskar sig ett horoskop. Därav planerna på mail. Och vi har inte setts på två år, så att stöta ihop på ett så udda ställe, ja vad är oddsen?
Det är roligt med sådana sammanträffanden. Förmodligen har dom ingen djupare betydelse, dom är bara häpnadsväckande i sig.

Sedan var det ut i asfaltstrafiken igen. Och bara några kvarter därifrån är det mest cykelvägar, och dofterna av syren och spirea ligger över allt som ett magiskt täcke. Det är en av dom många saker jag gillar med Uppsala!

Inga kommentarer: