lördag 21 maj 2011

Julie och Julia

Nu har jag gjort något jag inte gör så ofta: jag har sett en film. På TV1000 gick 'Julie och Julia', med bl.a. Meryl Streep, och jag vet att den fick bra recensioner när den kom. Dock tyckte jag inte beskrivningen lät så lockande. Filmen handlar om den amerikanska kokboksförfattaren och TV-kocken Julia Child, en matlegend (dog 2004 vid 91 års ålder) som hade enorm genomslagskraft i USA. Och så handlar det om en nutida kvinna som börjar blogga om Julia Child, och som föresätter sig att laga alla recepten i hennes bok under ett år.

Men om det nu lät lite tråkigt så blev jag positivt överraskad. För filmen var mysig. Helmysig. Jag njöt av varje sekund. Miljöerna, dåtidens Paris och nutidens New York, är miljöer jag verkligen gillar. Matlagning gillar jag också, liksom bloggande. Att det dessutom var en snäll film uppskattar jag extra mycket. Välgjord, snäll, varm och lite smårolig. Total feel-good, bättre kan det inte bli.

Inga kommentarer: