fredag 20 maj 2011

Hår och tand


Jag tog 11-tåget till Stockholm idag. Raka spåret till frisören, som heter något så ovanligt som Kanaria. På vägen dit stannade jag vid NK och kollade deras glassutbud. Kände mig nöjd med utbudet och tog en våffla med päron och romkrokant. Gott!
Håret blev bra, och jag hastade snabbt iväg till Centralen igen. Orkar inte med den stockholmska trängseln och stressen, vill bara hem till det söta Uppsala. Missade 14.11-tåget och avstod från att skynda mig till det tåg som avgick 14.16. Varför stressa, när nästa går 14.41? Bara det att det gjorde det ju inte. Tre minuter innan det tåget skulle avgå kom meddelandet att det var inställt.
Lokfel. Hur många gånger har man inte...etc. etc. Men till slut kom ju ett tåg i alla fall. Man blir glad när det glider in på spåret.



 Jag var hemma i bra tid trots allt. Drack två stora glas vatten och åt en banan, gick sen ner och tränade.

K. och jag åt middag sedan. Jag tyckte det frasade och krasade en del när jag tuggade, och visst, det var Tanden. Den tand jag tidigare har klistrat och lagat. Det håller uppenbarligen inte, delar av fasaden är nu borta och jag måste göra ett större ingrepp. Brygga eller krona eller vad det nu heter. Kommer att kosta 3.800:-. Minst. Fruktansvärt mycket pengar.
Suck. Men man får tänka positivt: Det är bra att det finns tandläkare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Suck! Det där med tänder... Kanske skulle du ha satsat på en Toffla med päron i stället för en Våffla med päron(glass). Glass har ju nämligen en förmåga att krympa lagningar - medan varm mat gör att lagningar expanderar. Om de nu är av metall, vill säga. Jag har de flesta i porslin och sist när en sån lagning "gick" hade jag turen att inte svälja den. Tandläkaren kunde helt sonika "klistra" på den igen! :D

Monica Hortell sa...

Jag har inget metall kvar i munnen, har tagit bort allt sånt. Men det här är en liten konstig tand som har limmats och klistrats två ggr tidigare... Men det är kanske för lite kvar av själva tanden för att lagningen ska hålla i längden. Som tur är är den rotfylld. Anyway, det blir Dyra Ingreppet nu, det är bara att inse. :-(