onsdag 25 maj 2011

Ekonomi och talibaner

Grekland står på randen till konkurs, läste jag nyss. Men hur ska det bli? Irland, Portugal, Spanien är också i kris. Och Belgiens finanser är tydligen inte heller i bästa skick. Det kan ju aldrig hålla. Om miljarder euro pytsas ut här och där för att hålla länder flytande ännu ett tag - vad kommer sedan? När dessa redan fallfärdiga ekonomier dessutom har gigantiska nya skulder?
Jag är inte ekonom, men jag undrar. Vad är det som händer? Var ligger grundfelet?

En artikel som berörde mig lika mycket handlade om en rektor i Afghanistan som har blivit mördad av talibaner för att han undervisade flickor. Sådant läser man om då och då, och talibaner har ju också överfallit skolflickor, kastat syra på dem, angripit dem med gas och i flera fall helt sonika haft ihjäl dem. För att de går i skolan.
Vad händer nu med de flickor vars rektor mördades? Vågar någon annan undervisa dem, eller är de nu dömda att stanna hemma, dolda under tygskynken?
Talibanrörelsen måste vara den mest ondskefulla politisk/religiösa rörelse som existerar idag.

Jan Guillou skrev en gång en krönika där han tog starkt avstånd från västvärldens engagemang i Afghanistan. Eller han har nog skrivit många såna krönikor, men just den här gången var ett av hans argument att i synnerhet Sveriges intresse grundade sig i att vi vill pracka på det afghanska folket våra extrema idéer om jämställdhet! Att ens komma på tanken att använda vårt inhemska politiska ord "jämställdhet" när det handlar om så absolut grundläggande mänskliga rättigheter som att flickor/kvinnor ska få lämna hemmet, få sjukvård, lära sig skriva och läsa etc. etc., alltså hur har han mage! Hans sätt att argumentera fick mig att tappa andan av bestörtning. Sedan dess har jag aldrig läst någon krönika av Guillou.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lysande och intressant inlägg!!! Fick många funderingar, jag har också läst artiklarna/nyheterna du refererar till och ställer mig frågande. Guillou läser jag inte längre; i stället gottar jag mig åt hans öde i Unni Drougges märkliga roman Bluffen! :D

Monica Hortell sa...

Den måste jag läsa!!

Anonym sa...

Om du inte vill köpa den själv kan du få låna mitt ex när jag är klar med det!

Monica Hortell sa...

Ja det vill jag förstås gärna.