torsdag 12 maj 2011

Räntor och ålder

Räntehöjningarna har inte påverkat bopriserna nämnvärt, står det i SvD idag. Det trodde jag inte heller att dom skulle göra. Det finns så många som tjänar väldigt bra, och några tusenlappar mer i boendekostnaden gör ingentng för dom. I ett tidigare blogginlägg framförde jag min teori (som jag förstås inte är ensam om) att höjda räntor kommer att driva på inflationen istället för att bromsa den, och det tror jag fortfarande på.
För människor som har små marginaler blir det förstås betydligt kärvare när räntorna åker uppåt. Så en annan effekt blir att boendesegregationen och dom ekonomiska klyftorna ökar. 

SvD har också ett tema om ålderdiskriminering denna vecka. Dagens artikel handlade om personnumren. Även det skrev jag om tidigare. (Ha, jag föregriper ständigt Svenskan! :-D) Den extrema åldersfixering som finns i Sverige beror till största delen på personnumren. Det första man identifierar sig med är åldern, och den går aldrig att undanhålla på något sätt. I både USA och England är tydligen förbjudet för en arbetsgivare att ens fråga om ålder, det anses helt irrelevant. Ljuva dröm....

Inga kommentarer: