onsdag 19 oktober 2011

Jeans och jobbig bussresa

Jag tog bussen till stan idag. Första gången nånsin. På dom sex och ett halvt år vi har bott här har jag inte ens kommit på tanken att åka buss den korta biten. Ovsett väder. Det kan regna eller snöa eller blåsa storm, whatever. Det tar en kvart att gå liksom. Så jag går. Men nu tänkte jag att i fotskonande syfte är det bra att ta bussen.

Det var kul att gå omkring och titta lite i affärer. Jag hade ett ärende också: att köpa jeans. JC har stort sortiment plus att dom lägger upp jeansen gratis också, så därför handlar jag där. Hittade ett par dyra men sköna Levi's, som jag nu har på mig.


Medan jag väntade på att få dom upplagda (verkligen en ovärderlig service) passade jag på att prova några tröjor på olika ställen. Ingen passade. Jag handlade däremot två örngott på Åhléns.

Funderade på om jag verkligen skulle ta bussen hem också, men kände att det nog var bäst. Dåligt beslut. Det var kallt och regnigt att stå och vänta - man fryser aldrig så mycket som när man väntar på en buss och den gick alltid för två minuter sen, och chauffören körde ryckigt och konstigt. Sen steg det på en mamma med två gnälliga ungar som inte ville sitta på dom platser som fanns lediga utan som skrek och hade sig och envisades med att stå rakt upp och ner i gången. Innebärande att bussen inte kunde köra alls. Till slut lyckades mamman trycka ner dom skrikande barnen i stolarna, och vid det laget var chauffören förmodligen jättearg, för han körde vansinnigt fort och dånade förbi min hållplats! Som om ingen hade tryckt, och som om det inte alls stod "Stannar" på skylten. Jag tror inte ens han hann se hållplatsen efetrsom han körde så fort. Så vi var tre personer som fick åka för långt. Inget jag hade brytt mig särskilt mycket om i vanliga fall, men just den här gången var det ju aningen irriterande. "Hur kör du, och varför stannade du inte!" sa jag argt. "Du tryckte inte i tid!" fräste/ljög han, och då blev jag ännu argare. Gick hem med min ömma fot och fyllde i ett klagoformulär på  UL:s hemsida.
Så kan det bli när man tar bussen. Det ska man inte göra i onödan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt höra att det alltjämt finns affärer som lägger upp brallor man köper. Skall omgående avlägga ett besök där. Trist höra om bussresan. Bra att du skrev en klagoanmälan.
C

Anonym sa...

JC:s service äör verkligen toppen! Jag ska köpa ett par till nästa vecka.
Tycker också att det var bra att du klagade! Vilket sätt från chauffören! Uff...

Monica Hortell sa...

Ja, man kan ju inte köpa jeans nån annanstans. Och ni skulle ha hört hur arg jag var på busschauffören. Så utagerande arg blir jag...typ aldrig.