lördag 29 oktober 2011

Ännu en lördag på stan

Det blev en stadsdag även idag. Vi kollade bland annat in nya Svavagallerian, där vårt nya "postkontor" finns. Till vår stora förtret, för det blir konstigt att ha så långt till posten. Litet och ynkligt var det också, och massor av folk stod där med kölappar. När hela gallerian öppnar igen, och tusentals människor passerar igenom varje dag, kommer det att kännas trångt att stå där mitt ute i allt och vänta på att hämta en försändelse. Golvet var i alla fall rätt så fint.


K.blev plötsligt väldigt hungrig. Snabbt in i nästa galleria, Forumgallerian heter den väl. Där åt hon sushi på det stora matstället som har massor av olika saker. Fullsmockat var det, vi hade tur som hittade ett litet bord i trångt läge. K. var glad, för hon älskar sushi.

Men det är helt otroligt vad folk det är ute, och alla äter och fikar. Särskilt ungdomar verkar ha obegränsat med pengar. "Det stör mig lite att 16-17-åringar verkar ha bättre ekonomi än vad jag har," tyckte jag. Men vi gjorde vårt bästa för att platsa i lyxligan och bestämde oss för att fika nånstans också.

Igår skulle ju jag och Monic gå på Ofvandahls, men det var både trångt och urplockat bland bakverken, så det blev inget. Nu gjorde jag och K. ett försök - med samma resultat: Trångt och urplockat, så det blev inget.
Istället gick vi till Café 018 på St Olofsgatan. Ett litet ställe som man inte tänker på. Jag har i alla fall aldrig varit där. Men det var rätt trevligt. Och den unga tjejen bakom disken tittade snällt på mig och K. när vi bestämde vad vi skulle ha och var vi skulle sitta, och frågade: "Är ni systrar?"
"Nej...tycker du vi är lika?"
"Nej, egentligen inte. Men ni verkar så gulliga med varandra, så det känns som att det är nåt speciellt." Sa hon. Ganska kul. Bra intuition av henne.

Jag drack kaffe för ovanlighetens skull, och det var gott.

På hemvägen gick vi förbi Öster om ån, där jag ju hittade en fin tröja igår. Nu fyndade K. en liten söt , platt keramikburk där hon ska ha D-vitaminer.


Hon älskar denna burk, och den har fått namnet Sunshine.

Ja, det var veckans lördag på stan. Kvällen har ägnats åt två säsongspremiärer på TV: Så mycket bättre och Downton Abbey. Båda gav mersmak.

Inga kommentarer: