torsdag 20 oktober 2011

Vill befolkningen att vi ska lägga oss i?

Dagens promenad blev inte längre än till soprummet. Men det kändes bra. Imorgon blir det nog en något längre utflykt.
Och jag har glömt bloggen idag. Det har inte hänt så många gånger. Nu finns det massor att skriva om, till exempel att Khadaffi är död. Men jag säger bara det, att man ska inte ropa hej...etc. Ingen vet vad som kommer istället, och erfarenheter från andra arabiska revolutioner är inte uppmuntrande. "Nu måste vi avväpna befolkningen" har Reinfeldt tydligen sagt. Undrar vad befolkningen säger om det. Och om befolkningen verkligen vill att väst ska ha något inflytande i fortsättningen, om befolkningen vill ha vår demokrati. Nja, jag är ganska pessimistisk. Tyvärr tror jag att klaner och fundamentalister kommer att strida inbördes, att våldet fortsätter fast i annan form, att landet islamiseras och att det då i vanlig ordning börjar med att kvinnors frihet och rättigheter inskränks.
Ibland, vid mycket sällsynta tillfällen, hoppas jag att jag har fel. Det här är ett sånt tillfälle.

Inga kommentarer: