fredag 21 oktober 2011

Tack och lov för det domslutet

Dagens glada nyhet: den läkare som åtalats för dråp på för tidigt födda Linnea frias. Tack och lov. Men någon annan utgång fanns ju inte. Hela saken är otroligt märklig. Som jag tidigare skrivit: flickan var född tre månader för tidigt och hade svåra hjärnskador. Till slut, när inget mer fanns att göra för henne, bestämde läkare och föräldrar i samråd att koppla ur respiratorn. Alternativet att hon skulle överleva fanns inte. Och sedan blir läkaren hämtad av polis, avstängd från sitt arbete, satt i något slags yrkesmässig karantän i över tre år. För att hon har dödat barnet. Ofattbart. Om några borde granskas så är det åklagarna.
Men man får hoppas att det hela är utagerat en gång för alla.

Jag har en laddning frökex i ugnen. Funderar på om jag ska våga mig på en promenad till Kvarnen sen. Troligen gör jag det.

Inga kommentarer: