lördag 1 oktober 2011

Tema: piratradio

Jag har precis tittat på ett intressant och kul program om Radio Nord, den reklamfinansierade piratradiostationen som sände från en båt under 16 månader i början av 60-talet. Verksamheten var juridiskt tvivelaktig hela tiden, det rådde radiomonopol och reklam i etern var förbjudet, och efter ett drygt år togs alltså ett riksdagsbeslut som ledde till nämligen omedelbar nedläggning av verksamheten.
Där jag bodde, i Luleå, gick det inte att få in Radio Nord, men jag förstår vilken fantastisk upplevelse det måste ha varit att lyssna på stationen, jämfört med Sveriges Radios utbud. Och reklamjinglarna, man fick höra en hel del, var helt underbara, särskilt så här i nostalgisk tillbakablick.
(Något som verkligen slår mig varje gång jag ser inslag från den här tiden, är att världen var liksom så överblickbar, trygg och hoppfull då.)

Från båten Bon Jour sändes reklamradio dygnet runt på 60-talet

Ingen kunde väl ana att monopolet i både radio och TV nu ett antal decennier senare skulle föra en så tynande tillvaro. Eller att reklamen skulle komma att översvämma allting så man nästan kr-ks.

Igår kväll råkade jag av en slump hamna framför en brittisk film som hette Radio Rock och som också handlade om en piratradiostation på 60-talet. (Helgens tema för mig tydligen.) Härliga gamla poplåtar i en mysig feel good-film där båten sjönk men alla simmade som fiskar i havet och klarade sig. :-)

Jag är förresten fortfarande pigg, trots dom blott två timmarnas sömn i natt.

Inga kommentarer: