onsdag 12 oktober 2011

Ett fult ord

Först Halv åtta hos mig, sedan Bonde söker fru. Några fler TV-program ska jag i alla fall inte se idag. Vet inte vad jag ska göra faktiskt. Det blir ganska torftiga blogginlägg också, när dagarna är så pass lika varandra.

Men en sak jag har tänkt på är att "skitigt" är ett väldigt fult och äckligt ord. Jag använder det aldrig. Men många, särskilt 50-, har bytt ut det normala "smutsigt" mot just skitigt. Till exempel mamman som sa till sin lilla dotter: "Gå inte där, det är så lerigt, skorna blir skitiga." Och folk säger hela tiden liknande saker till sina barn, "Du är skitig om händerna."
Alltså är man det, då har man haft händerna på väldigt olämpliga ställen...
Urk! Smutsiga! Heter det ju.
Och jag har nu använt det fula s-ordet fyra gånger på raken. Fler blir det inte, aldrig någonsin.

Inga kommentarer: