måndag 3 oktober 2011

Sex i alla klassrum?

I dagens SVD står det att sex ska få större plats i skolan enligt nya läroplaner som träder i kraft nu i höst. Det vill säga, sex och samlevnad ska integreras i alla ämnen. I matematikundervisningen kan man till exempel räkna på statistikuppgifter som gäller klamydia, i naturkunskap kan man ha "kondomkonst": avdramatisera kondomer genom att göra gipsfigurer. Gipsfigurer, av det manliga könsorganet då? Det känns så fel av så många olika orsaker. Fast dom kanske menade något annat.
En lärare i religion var tveksam till det hela, för om man pratar om attityder till sex och samlevnad i olika religioner är det lätt att det börjar handla om, tja, könsstympning eller hedersproblematik. Och då kan man hamna i en vi- och dom-diskussion.
Mm, just det. Svårt ibland att prata om hur saker faktiskt är. Men det ska jag inte gå in på här.

Alltså, jag känner mig enormt kluven till detta. Som om inte hela samhället redan genomsyras av, är fixerat vid, sex och samlevnad. Mer av samma, blir det bättre? Klamydiastatistik för att öka mattelektionernas politiska korrekthet, det är närmast skrattretande. Och det är något med det här, men tillrättaläggandet, indoktrineringen, fixeringen, som ger mig en dålig magkänsla.

Med det sagt, så tycker jag att en del av dom diskussioner som föreslås är väldigt bra. Fast dom flesta är inte alls nya. I svenskundervisningen, sägs det i inspirationsmaterialet från Skolverket, kan man jämföra synen på äktenskap och samboförhållanden med utgångspunkt från CJL Almqvists Det går an. Ja, det gjorde man faktiskt redan på min tid, det är svårt att undgå den jämförelsen om man läser boken.

Att HBT-personers liv och rättigheter ska behandlas i ämnet samhällskunskap/historia är förstås jättebra och självklart, och, okej då, att mattelärarna ska utmärka sig igen och räkna ut bolån för regnbågsfamiljer har jag inget emot alls. Det är kanske mest dom mystiska gipsfigurerna på naturkunskapen som stör mig...

En sakkunnig på RFSU tolkar dom nya direktiven som att sexualundervisningen ska bli minst lika viktig som matematik och svenska. Minst lika viktig som matematik och svenska???? Alltså, jag känner denna sakkunnige lite grann, och han är en allmänt vettig och hyvens person. Som kanske har blivit felciterad eller missförstådd, åtminstone hoppas jag det.

Kommer den överallt insprängda sex- och samlevnadsvinklingen att leda till att alla ungdomar använder kondom? (Det tycks vara ett av målen med det hela.) Beror det faktum att alla inte gör det på att skolorna har för dålig undervisning? Jag är skeptisk.

Ja, ja. Om jag fick bestämma så skulle två ämnen lyftas fram rejält: Filosofi och svenska. Att lära unga människor att Tänka och att uttrycka sin tankar. Logik och argumentationsanalys, håller man alls på med sådant i skolorna numera? Idéhistoria är också ett viktigt ämne.
Hör en humanists fromma önskningar...fast det är det väl ingen som gör förstås.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snusket breder ut sig! ;-) Jag går på din linje och önskar mer svenska och filosofi.

Hoppas kommentaren går fram om jag kommenterar som anonym!

http://tofflan.wordpress.com

Monica Hortell sa...

Ja det funkade, hurra! Bra att vi är eniga om vilka ämnen som är viktiga. :-)